10 tips om stress te verminderen

Op de één of andere manier is december altijd een drukke maand met overvolle agenda’s . Projecten moeten worden afgerond, deadlines moeten worden gehaald, feestdagen moeten worden gevierd en familie moet worden bezocht. De lockdown maakt het er allemaal niet makkelijker op: we zijn vermoeid, hebben met een huis vol kinderen weinig tijd voor onszelf en of zijn juist veel te vaak alleen en dreigen te vereenzamen. Omdat we graag willen dat iedereen het jaar vanavond tevreden kan afsluiten en het nieuwe jaar hoopvol kan inzetten, hebben we een aantal tips op een rijtje gezet om stress te verminderen.

1. De kern

Er zijn veel gevallen waar mensen precies weten waar hun stress vandaan komt: een nieuwe baan, een verhuizing, een zwangerschap (of alle drie tegelijk). Toch zijn er ook mensen die er niet precies de vinger op kunnen leggen, bijvoorbeeld omdat het meerdere oorzaken heeft en ze het overzicht kwijt zijn. Het kan dan helpen om een lijstje te maken met al je stressfactoren. Dat kan best confronterend zijn, maar ook juist helderheid geven en je motiveren om dingen anders aan te pakken. Bovendien is het een mooi vertrekpunt om jouw stress wat kleiner te maken. Dit kan je doen met de volgende tips:

2. Omdenken

Na het maken van jouw stress-lijstje kan je die minder beladen maken door je stresspunten om te draaien. Je kunt er bijvoorbeeld achter zetten wat de positieve kanten zijn. Een verhuizing is bijvoorbeeld stressvol, maar ook heel leuk. Je begint ergens op een nieuwe plek die je nog helemaal kunt vormen en eigen maken. Een lockdown is vervelend, maar is voor veel mensen ook een moment om wat gas terug te nemen en tot rust te komen. Door de lichtpuntjes achter de stresspuntjes te zetten, maak je het wat minder zwaar voor jezelf.

Natuurlijk zijn er ook stressvolle zaken die minder positief zijn. Probeer dan toch een manier te vinden om het minder zwaar te maken. Als je bijvoorbeeld een huis leeg moet ruimen van een dierbaar persoon die overleden is, dan kan dat al heel anders voelen wanneer je dat samen met iemand doet, terwijl je mooie herinneringen ophaalt en iemands leven ‘viert’. Dat omdenken is best heel moeilijk. Daarom hebben we hier de link naar de site van Omdenken, zodat je wat inspiratie op kunt doen.

3. Creëer ruimte

Een overvolle agenda staat niet altijd vol met dingen die van ‘levensbelang’ zijn. Neem de tijd om kritisch naar je afspraken te kijken en probeer dingen weg te strepen en te verschuiven. Zo kan het bijvoorbeeld veel effectiever zijn om een belangrijke taak in de ochtend te doen en om de avond daarvoor even wat rust te pakken. Ben je iemand die juist energie krijgt van andere mensen? Dan kan het voor jou juist goed zijn om wél op bezoek te gaan bij je vrienden in plaats van thuis te blijven of ze te spreken via Zoom.

Afbeelding: Omdenken
Afbeelding: Omdenken

4. Stop met multitasken

Gedragswetenschappers van de Warwick Business School hebben onderzocht wat er gebeurt in ons brein wanneer we verschillende dingen tegelijk uitvoeren. We denken bijvoorbeeld dat we supergoed bezig zijn als we tijdens het koken nog een mailtje beantwoorden op onze telefoon, en ondertussen ook nog luisteren naar ons lief die vertelt hoe zijn of haar dag was. In werkelijkheid bestaat multi-tasken helemaal niet. De hersenactiviteit springt namelijk constant heen en weer van het ene naar het andere gebied. Als we dat doen terwijl we taken uitvoeren waar we goed in getraind zijn (zoals fietsen en praten) dan lukt dat prima, maar doen we dit terwijl we twee taken doen waar we minder in geoefend zijn dan kost dat bakken vol energie. Het is dus veel effectiever om eerst het één te doen en dan het andere. Op de lange termijn gaat dat je meer opleveren.

5. Controleer je apparaten

Veel mensen duiken meteen in hun telefoon als ze wakker zijn. De wekker rinkelt, je wilt hem uit doen en je ziet gelijk dat je een aantal mailtjes en berichten hebt. Voor je het weet heb je voor je ontbijt al gezien hoeveel geld er op je rekening staat, een aantal mailtjes beantwoord en ben je ook via Facebook, Insta of LinkedIn weer helemaal op de hoogte van het reilen en zeilen van iedereen. Dat klinkt misschien erg handig, maar is niet erg gezond. Je lichaam en geest hebben namelijk de tijd nodig om wakker te worden. Door jezelf meteen al onder te dompelen in allerlei informatie begin je gelijk vol gas. Voor je lichaam is het niet gezond om direct bij het opstaan je schoenen aan te trekken en te gaan rennen. Toch vinden we het wel normaal om direct onze geest actief te maken. Door de tijd te nemen voor je ontbijt en je ochtendrituelen geef je jezelf meer lucht. Waarom zou je je internet niet pas aanzetten ná je ontbijt? Dit geldt trouwens ook voor de avond. Waarom zou je je internet niet uitzetten na een bepaalde tijd? Wist je bijvoorbeeld dat je mailbox zo in kunt stellen dat je mailtjes alleen binnen vaste tijden binnenkomen? Dan springt niet meteen je hoofd aan als je een mailtje van je werk binnen krijgt.

6. Plan ontspanning in

Een tip die dokters vaak aan overspannen mensen geven is om tijden van ontspanning in te plannen. Dat inplannen van ontspanning klinkt misschien erg tegenstrijdig, maar de ontspannende activiteiten sneeuwen vaak onder in drukke periodes. Mensen zijn eerder geneigd om dat half uurtje wandelen te schrappen dan dat half uurtje extra werken. Terwijl een half uurtje ontspanning nou juist je batterij op kan laden waardoor je uiteindelijk productiever bent. Je doet jezelf dus een groot plezier door een power-nap, leesuurtje of wandelmiddag in te plannen. Wist je bijvoorbeeld dat een wandelingetje al heel veel goed kan doen? Dat werkt niet alleen ontspannend maar maakt ook ruimte voor nieuwe impulsen. Als je even vast zit op je werk kan het maar zo zijn dat je tijdens een wandelingetje spontaan nieuwe ideeën krijgt. Die ideeën laat je natuurlijk even lekker zitten omdat je aan het ontspannen bent.

7. Plan gezellige dingen in

Naast ontspanning moet je ook vooral gezellige dingen blijven doen. Na een dag hard werken kan een avond spelletjes doen met vrienden wonderen doen. Door afleiding te zoeken krijg je niet alleen energie, maar krijgt je hoofd ook rust. Door constant te blijven werken en piekeren vergroot je de stress alleen maar, en verminder je je productiviteit.

8. Uit je emoties

Het slechtste wat iemand kan doen waarmee het niet goed gaat, is zeggen dat het wel goed gaat. Natuurlijk hoef je niet aan iedereen te gaan verkondigen dat je druk en gestrest bent, maar tegen de mensen dichtbij je is dit geen overbodige luxe. Misschien mag je bij hen even uithuilen of willen ze gewoon naar je luisteren als je hoofd vol zit. Ook in je eentje even goed uithuilen of uitspreken wat je spannend vindt kan al meer lucht geven.

9. Muziek luisteren

Onderschat het niet: muziek kan je stemming meer beïnvloeden dan je soms beseft. Het zal bijvoorbeeld niet de eerste keer zijn dat mensen zich begrepen of euforisch voelen na het horen van een bepaald liedje, of juist zitten te snotteren bij dat treurige lied van die ene dramatische film scene. Zet een muziekje op waar je vrolijk van wordt en energie van krijgt, doe een dansje in je woonkamer, grote kans dat je je daarna beter voelt en weer meer aan kunt.

10. Leg de lat wat lager

Je bent geen superman en dat geeft niks. Je hebt nou eenmaal periodes dat je de wereld aan kunt en periodes dat je het misschien allemaal wat minder vlot gaat. Als je dat beseft kan je dat loslaten en trots zijn op wat er allemaal wél lukt. Dus leg die lat wat lager, maak een paar gezellige afspraken en doe een powernapje: dan ziet de wereld er alweer stukken lichter uit.

We wensen je alvast een heel gelukkig en ontspannen nieuwjaar! 

Over de schrijver

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief en blijf zo op de hoogte van de populairste blogs, het laatste nieuws en de activiteiten van hetkanWEL. 

En volg ons op social media

Wist je dat?

HetkanWEL al 2 jaar op rij de titel Website van het Jaar gewonnen heeft in de categorie duurzaamheid.

Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2019
Hetkanwel-Websitevanhetjaar-2020