Zelfs met 25% korting zijn duurzame producten duur bij AH

Zelfs met 25% korting zijn duurzame producten duur bij AH

Consumenten zijn bereid om maximaal zes procent meer te betalen voor producten met een biolabel, zo bleek uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Aangezien wij bij hetkanWel vinden dat de belangrijkste strijd voor een duurzame samenleving wordt geleverd aan de winkelkassa, ging ik met deze nieuw verworven kennis op veldonderzoek bij twee grote supermarkten in mijn buurt: de Albert Heijn en Super de Boer. Beide supermarkten hebben een behoorlijk biologisch aanbod.

Mijn bevindingen waren onthutsend. Biologische producten waren bij de Albert Heijn gemiddeld 30% duurder, terwijl er dit weekend een puur & eerlijk actie werd gehouden, waarbij biologische producten 25% goedkoper waren dan normaal!
Bij Super de Boer waren de producten gemiddeld 85% duurder dan goedkope alternatieven in de vorm van bijvoorbeeld huismerk-producten.

Top 10 prijsverschillen

#1 – Verschil: 168,18%
– Super de Boer, kipfilet, 0,795 euro per ons
– Kipfilet, biologisch, 2,132 euro per ons

#2 – Verschil: 150%
– Euro Tafelaardappelen 0,39 euro per kg
– Aardappelen, 2kg, Naturelle, bio, 0,99 euro per kg

#3 – Verschil: 97,78%
– Groene Koe, bio halfvolle melk, 0,89 euro per liter
– Euro halfvolle melk, 0,45 euro per liter

#4 – Verschil: 69,72%
– Neutraal Eko biologisch ei, 6 st, 1,85 euro
– Super de Boer, scharrel plus, 1,09 euro

#5 – Verschil: 66,67%
– AH Grote aardappelen, 0,60 euro per kg
– AH Bio aardappelen, 1,00 euro per kg

#6 – Verschil: 60,61%
– Biorganic witte rijst, 400 gr, 1,59 euro
– Lassie Toverrijst, 400 gr, 0,99 euro

#7 – Verschil: 28,57%
– Biologische karnemelk, 0,63 euro
– Zaansche Hoeve karnemelk 0,49 euro

#8 – Verschil: 25,76%
– Super de Boer, Biologische kaas, extra belegen 1,50 per ons
– Wapenaar, Extra belegen, 1,19 per ons

#9 – Verschil: 24,51%
– Koffiepads, 36 st, 3,20 euro
– Perla pads, regular, 36 st, 2,57 euro

#10 -Verschil: 24,24%
– AH Macaroni, 500 gr., 0,66 euro
– Bio macaroni, 500 gr., 0,82 euro

Conclusie:
Uit mijn snelle veldonderzoek blijkt duidelijk dat de prijzen voor biologische producten nog veel te hoog zijn om consumenten over de streep te trekken: gemiddeld 58% voor beide supermarkten. Zelfs als er een actie voor wordt gevoerd in de supermarkt, ligt het prijspeil nog steeds significant hoger.
Zo blijven biologische producten ver verwijderd van een doorbraak. Want wie wil structureel anderhalf keer zo veel betalen voor biologische boodschappen? Dat is niet logisch. Zeker niet in een recessie.