Het ziet er heel groen uit, maar gezond is het niet

Het ziet er heel groen uit, maar gezond is het niet

Bewerkt eten is overal. Maar gezond is het niet. Hoe kun je bewerkt voedsel vermijden en gezonder leven? Gelukkig is het minder moeilijk dan je denkt. Een eenvoudige tip:

Vermijd producten met meer dan 5 ingrediënten, zeker als je ze niet kunt uitspreken

 

Een kenmerk van bewerkte producten is dat er allerlei ingrediënten in moeten zitten om het langer houdbaar te maken of het smaak te geven. Suiker en zout worden veel toegevoegd, producten waar we al teveel van binnen krijgen. Ook kleur en smaakstoffen vind je veel in bewerkte producten. Deze zijn niet altijd slecht voor je, maar goed zijn ze zeker niet. En vaak weten we niets over de gezondheidsrisico’s.

Als je dus eten koopt, kijk eens op de ingrediëntenlijst. Als er veel onbekende en onuitsprekelijke ingrediënten bij staan is het bewerkt en minder gezond. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen yoghurt en vla. Yoghurt bevat, heel simpel, alleen yoghurt, die gemaakt is van melk. Vla bevat naast melk allerlei toevoegingen. Dit is bijvoorbeeld de ingrediëntenlijst van Campina Vla “Luchtig en Zacht” met banaansmaak: melk, suiker, verdikkingsmiddelen: E1422 (maïs), xanthaangom en carageen, maïszetmeel, aroma, zout, kleurstoffen: curcumine en annatto. Hier heb je dus bananenvla zonder banaan, en wat is xanthaangom? En carageen? En hoe spreek je eigenlijk curcumine uit?

Als je gezonder wilt eten en je staat voor het zuivelvak is de keus simpel. Pak de yoghurt en laat de vla staan. Als je yoghurt alleen te kaal vindt, haal dan een banaan bij de fruitafdeling. Heb je bananenyoghurt met échte banaan!

Deze tip komt uit het boek “Een pleidooi voor echt eten” van Micheal Pollan. Het boek inspireerde mij om een maand lang minder bewerkt voedsel te eten. Volg mijn zoektocht naar gezonder eten hier op hetkanWel, Twitter of Flickr.