Worteltjes schreeuwen niet dat ze gezond zijn

Worteltjes schreeuwen niet dat ze gezond zijn

Bewerkt eten is overal. Maar gezond is het niet. Hoe kun je bewerkt voedsel vermijden en gezonder leven? Gelukkig is het minder moeilijk dan je denkt. Een eenvoudige tip:

Vermijd producten waarop vermeld staat dat het gezond is


Dit lijkt een gek advies. Want dat is toch het doel, gezonder eten? Echter, veel van het eten dat claimt gezond te zijn is bewerkt. Op een worteltje vind je nooit een schreeuwerige sticker met “bevat vitamine C“. Op een diepvriesmaaltijd of op margarine vind je die boodschappen, gek genoeg, wel.

Aan bewerkte producten zijn vaak voedingsstoffen toegevoegd om ze gezonder te maken. Het is alleen onduidelijk of de toevoegingen wel nut hebben. Ons lichaam heeft zich in vele duizenden jaren ontwikkeld in samenhang met bepaalde producten, zoals melk, vlees en groenten. Het lichaam weet ondertussen hoe ze de waardevolle stoffen uit die producten moet halen. Maar weet het lichaam ook om te gaan met margarine en diepvriesmaaltijden? Dat is nog maar de vraag. Er is een kans dat je de ‘gezonde’ toegevoegde ingrediënten er gewoon uit poept of plast.

Hoe het lichaam gezonde voedingsstoffen opneemt is nog onduidelijk. Maar het blijft een feit dat bewerkt eten in de basis van matige kwaliteit is. Het is te vaak door een machine gehaald. Toegevoegde vitaminen en mineralen zijn dan slechts vlaggetjes op een ongezonde modderschuit.

Voor een gezonde voeding blijft écht eten gewoon de beste optie.

Deze tip komt uit het boek “Een pleidooi voor echt eten” van Micheal Pollan. Het boek inspireerde mij om een maand lang minder bewerkt voedsel te eten.