Goed slapen is gezond, dat weten we al langer. Nu wordt er ook een verband gelegd tussen ons slaapgedrag en de hoeveelheid vet in ons lijf. Uit een onderzoek blijkt dat mensen die te kort of te lang slapen gemiddeld dikker zijn.

Slapen: niet teveel en niet te weinig

De onderzoekers onderzochten in de VS een groep zwarten en latino´s jonger dan 40 jaar gedurende een periode van vijf jaar. Bij mensen die gemiddeld minder dan 5 uur per nacht sliepen groeide de hoeveelheid vet in die periode het sterkst met 32%. Mensen die meer dan 8 uur sliepen hadden een kleinere toename: 22%. Degenen die 6 à 7 uur sliepen zagen slechts een toename van 13% meer vet.

Dit betekent volgens de onderzoekers niet dat 6 à 7 uur slaap voor iedereen het meest gezond is. Wat een goede nachtrust voor jou is hangt af van je eigen slaappatroon. Maar “extremen” zijn niet gezond. Slaap dus niet teveel, maar vooral niet te weinig.

Mogelijke oorzaken

De wetenschappers hebben niet vastgesteld wat de verklaring is voor het verband tussen vet en slaap. Wel hebben ze enkele vermoedens. Het effect kan indirect zijn: mensen die moe zijn hebben misschien minder energie om te sporten. Ook kan een gebrek aan slaap mensen ertoe zetten meer te eten. Ook kan een depressie, vaak gerelateerd aan slaapproblemen, de oorzaak zijn.

Eén ding lijkt echter zeker: goed slapen helpt niet alleen fris en wakker te zijn overdag, het is ook belangrijk voor je gehele gezondheid.

Lees ook: