Bij de zwart-gele strepen onder deze bus zit de inductieplaat voor opladen. Foto: Connexxion

Een nieuwe vorm van duurzame energie is ingezet door Connexxion/GVU in Utrecht. Lijn 2 – het toch al bijzondere museumlijntje van de stad – rijdt vanaf 5 juli gedeeltelijk op inductie. Daarmee is Utrecht de derde stad in de wereld met een bus die rijdt op deze techniek. Ook in Genua en Turijn rijden ze rond.

Het initiatief komt van ProRail, die gevraagd heeft aan Connexxion om een pilot uit te voeren met de bus. Connexxion is hier op ingegaan, vanwege onderzoek naar milieuvriendelijke aandrijvingsmogelijkheden van hun wagenpark.

“De pilot wordt gehouden op lijn 2, een korte ronde, zodat goed gemonitord kan worden wat het gebruik van de inductiebus betekent voor de dagelijkse uitvoering”, aldus mevrouw Brouwer, woordvoerder van GVU/Connexxion. De proef duurt van 5 juli tot en met 1 december en de bus rijdt elke dag van 10 tot 15 uur.  Het project wordt mede gefinancierd door de Stichting Doen.

In Nederland is dit de eerste pilot met de inductiebus. Wel is er in Italië, waar de bus die gebruikt zal worden ook vandaan komt, al meer ervaring met deze vorm van duurzame busaandrijving. In Genua en Turijn rijden al zeven jaar bussen rond van dit type op specifieke routes. Brouwer: “Op langere routes heeft het technische kanten die nog onderzocht moeten worden”.

Groene stroom

Om de bus te kunnen laten rijden, moet deze elke keer bijgeladen worden. Hiervoor zit een inductieplaat onder de bus en er zit er één in het wegdek, bij de halte van lijn 2 op het Centraal Station van Utrecht. Via deze plaat wordt er dan geladen als de bus op die halte staat. Dit gaat slechts om bijladen, zodat accu weer voldoende energie heeft voor de volgende ronde. Het echte laden gebeurt ’s nachts. Alle stroom wordt geladen door Greenchoice, ook die is dus groen.

Hybride bussen in 2011

In Utrecht zullen in 2011 sowieso tweehonderd hybride bussen rijden, daar zal ook deze inductiebus geen vervanger voor zijn. Dit is ook noodzakelijk om de ecologische voetafdruk van de stad fors terug te dringen. Deze 200 hybride bussen rijden op de inmiddels redelijk bekende techniek van een diesel- en een elektromotor. Ze zullen per jaar een verwachte brandstofbesparing opleveren van 20 procent, in totaal vergelijkbaar met 20.000 tankbeurten voor een Volkswagen Golf.