Een van de grootste nadelen van de elektrische auto is de beperkte actieradius. De Engelse journalist Brian Milligan vond het tijd om deze beperking aan de kaak te stellen en stelde zichzelf voor een uitdaging: hoe snel kan ik met mijn elektrische Mini van London naar het Schotse Edinburgh rijden? Gedurende de afgelopen week hield hij een blog bij waarin hij zijn avonturen opschreef. Om meteen maar het antwoord te geven: Brian heeft gehaald, maar het koste heel wat moeite!

Brian noemde een aantal problemen die hij tijdens zijn reis ondervond:
– Zijn totale reistijd was 4 dagen. Het duurde zo lang omdat hij onderweg steeds moest opladen.
– Hij was ijskoud. Hij moest extra warm ondergoed dragen omdat hij de verwarming in de auto niet kon/wilde gebruiken (zou teveel stroom kosten).
– Hij moest een aantal keren expres langzamer gaan rijden om energie te sparen.
– Zijn gemiddelde snelheid was 6 mijl per uur (hij merkt op dat het per koets zou sneller zijn geweest;  in 1830 deed een koets er 2 dagen over).
– De directe afstand van London naar Edinburgh is 404 mijl. Omdat hij op zijn route oplaadpunten moest tegenkomen, moest hij echter verder rijden: 484 mijl.

Wellicht niet verbazingwekkend kreeg Brian’s reisverslag veel kritiek kreeg van (elektrische) auto-fabrikanten. Zij vonden dat Brian alleen maar anti-elektrische auto sentimenten aanwakkert (hij schreef al eerder een kritisch artikel over de aanschafkosten van een elektrische auto).
Meest interessant was echter de kritiek van elektrische auto fabrikant Tesla. Zij besloten tot een ‘geen woorden maar daden’ aanpak en reden zelf met hun eigen elektrische auto (een Tesla Roadster) naar Edinburgh. En wat denk je? Ze reden het precies in EEN dag!

Wie heeft er nu gelijk? Lastig te zeggen, de twee partijen brengen allebei belangrijke punten naar voren.
Hoe dan ook, feit is dat de elektrische auto een grote toekomst wacht. Engeland heeft zichzelf als doel gesteld om eind december van dit jaar 4000 oplaadpunten te hebben.