De Derde Industriële Revolutie – I

We leven middenin een groene revolutie, de ‘Third Industrial Revolution’ zoals ING-analist Marco Gulpers hem noemt in zijn gelijknamige rapporten. De wereldbevolking groeit explosief, net als de wereldwijde welvaart, wat een einde maakt aan het tijdperk van goedkope grondstoffen. Bovendien neemt de samenleving geen genoegen meer met de hoeveelheid afval en broeikasgassen die onze economie produceert. Op het ING-congres ‘Industrial Revolution’ vertelden Nederlandse topbedrijven hoe zij inspelen op de deze revolutie. hetkanWel was erbij en sprak met bestuurders van drie bedrijven: Shell, Ahold en ING. In drie blogs volgen de antwoorden op onze vragen, en die van jullie.

Vandaag deel I: het interview met Allard Castelein, Vice President Environment bij Shell.

In vergelijking met internationale bedrijven in dezelfde branche, presteert Shell volgens het rapport van Marco Gulpers ‘best in class’ op de duurzame criteria voor de uitstoot van broeikasgassen, waterverbruik en afval. Het bedrijf scoort gemiddeld op het gebied van energieverbruik. In zijn presentatie vertelt Allard Castelein hoe serieus Shell werk maakt van duurzame ontwikkeling. Het bedrijf streeft bijvoorbeeld naar een duurzaam productportfolio, en zet daarbij vooral in op gas. Ook maken criteria voor maatschappelijk verantwoord ondernemen deel uit van de prestatiecultuur. Castelein: “20% van de prestatiebeloning is gerelateerd aan MVO-prestaties.”

Shell in Nigeria

In zijn presentatie voert de Vice President Environment ook argumenten aan waarom de aanwezigheid van Shell in Nigeria een succes is. Hoewel het grootste gedeelte van de olielekken worden veroorzaakt door sabbotage, is Shell toch een website begonnen waar iedereen het opruimen van de lekkages kan volgen. Daarnaast wordt de Nigeriaanse economie sterk gestimuleerd via werkgelegenheid (90% van de werknemers is Nigeriaans) en via contracten met bedrijven (alleen al in 2009 voor $892 miljoen). Verder investeert het bedrijf fors in projecten voor onderwijs en gezondheid.

Frissewind: Shell’s aanwezigheid in Nigeria klinkt zo bijna als een succesverhaal, maar wij horen via de media ook andere geluiden. Zou het kunnen dat het aandeel Shell op termijn onder druk komt te staan omdat aandeelhouders de aanwezigheid in Nigeria niet langer verantwoord vinden?

Castelein: “Shell in Nigeria staat eigenlijk altijd in een slecht daglicht. Er zijn ook geen quickfixes, maar we zetten ons wel degelijk in voor de lokale bevolking en omgeving. Dan moet je ook successen vieren. Ik geniet ook van de successen van anderen. Zo kijk ik met bewondering naar de duurzame ambities van Unilever.”

Frissewind: Shell heeft twee grote liefdes: olie en gas. Maar voor de lange termijn hebben wind- en zonne-energie erg goede papieren. Waarom zijn jullie gestopt met investeringen in deze energiebronnen?  

Castelein: “Je vraagt ons toch ook niet om vliegtuigen te bouwen?! Nee, serieus: als we vinden dat de wereld recht heeft op energie – en wij vinden dat, want zonder energie is er geen mogelijkheid op groei – dan zeggen wij: iedereen moet doen waar hij goed in is. We hebben ervaren dat anderen beter zijn in duurzame energie. Wij hebben elk jaar 30 miljard euro om te investeren en dat budget is maximaal besteed. Bij een project in Qatar werkten op het hoogtepunt 50000 mensen, dan kun je niet op een achternamiddag even een windfarmpje bouwen. Maar laat anderen vooral het voortouw nemen bij het bouwen van windmolens en zonne-energiecentrales. Wij geloven naast olie en gas trouwens ook in biobrandstof. Zo hebben we onlangs ook 12 miljard geïnvesteerd in Raizen, een grote Braziliaanse ethanol-speler.

Vergeet niet dat we alle energievormen nodig hebben om aan de snel stijgende vraag te voldoen, zowel gas als renewables. Het kost bovendien 30 jaar voordat een energievorm de testfase is ontgroeid en 1-2% van de totale energievoorraad levert. We hebben olie en aardgas dus nog hard nodig. En aardgas is met nieuwe technologieën zo schoon te krijgen dat je 90% van de CO2-uitstoot reduceert.

Frissewind: Blijf je groot door groot te blijven denken, of ben je in de toekomst groot door klein te denken?

Castelein: “Wij proberen groot te denken maar lokaal te handelen, daarvoor werken we bijvoorbeeld samen met buurtorganisaties. Wij steunen bijvoorbeeld ook Bill Clinton’s initiatief om arme mensen niet langer op vuur maar op schone kookovens te laten koken.”

Frissewind: Hoe groen bent u zelf?

Castelein: “Gemiddeld denk ik. Ik rijd een groene label auto, maar ik vind skiën leuk en ga ook graag scuba diven.”

Lees ook:

Wat zijn jouw groene vragen aan Shell en andere multinationals?
Zelfgebouwde auto rijdt 1 op 5000