Bron: Solar Days

Ruim zes op de tien huiseigenaren (61%) willen zonnepanelen op hun dak, maar hebben dat nog niet. Een lagere energienota en beter voor het milieu zijn goede motivators. De hoge aanschafprijs en de lange terugverdientijd tempert vervolgens het enthousiasme. De campagne Solar Days wil daar iets aan doen.

Tijdens de Solar Days –nog tot en met 15 mei- krijgen bedrijven, overheden en particulieren in Europa informatie over het gebruik van de zon als belangrijke en aantrekkelijke energiebron. Zo kun je in huizen terecht van mensen die al zonnepanelen of een zonneboiler hebben. Om vragen te stellen hoe dat nu werkt in de praktijk. Of om te kijken hoe het er uitziet op een dak als dat van jou. Het ‘Zonne-energie-dossier‘ op Hetkanwel.nl geeft natuurlijk al veel advies en informatie, maar als je ook met ervaringsdeskundigen wilt praten, is dit je kans.

Solar Days, ooit bedacht in 2002 in Oostenrijk, wordt inmiddels in 15 landen georganiseerd. In Nederland is brancheorganisatie Holland Solar de initiatiefnemer, samen met de overheid, brancheorganisatie UNETO-VNI en Ode. Vooral in Duitsland heeft de campagne veel succes gehad. De Woche der Sonne’ leverde een belangrijke bijdrage aan het gebruik van zonne-energie bij onze buren. Idee is dat Solar Days de komende jaren uitgroeit tot een echt Europees programma met een belangrijke inbreng in de verduurzaming van onze maatschappij.

Bron: Duurzaamnieuws; Solar Days

Lees ook
Zo werkt een zonnepaneel
Wat kosten zonnepanelen?
Gallery: 7 mythes over zonne-energie