Foto: Temporalata, Flickr

Gezond eten blijkt in grote lijnen ook duurzaam. Dat zegt de Gezondheidsraad in een nieuw advies. Het blijkt dat eten volgens de bekende Schijf van Vijf van het Voedingscentrum niet alleen gezond is, maar in bijna alle gevallen ook ecologisch verantwoord.
 
Het Gezondheidsraad-advies geeft twee richtlijnen waarmee je al snel duurzaam en gezond eet:
 
1. Gebruik minder dierlijke en meer plantaardige voeding
Minder vlees en zuivel en méér volkoren graanproducten, peulvruchten, groenten, fruit en plantaardige vleesvervangers geven een lager risico op hart- en vaatziekten. Tegelijkertijd is de productie van granen, groente en fruit wat betreft uitstoot van broeikasgassen en landgebruik milieuvriendelijker dan de productie van vlees en zuivel.
 
2. Verminder je energie-inname bij een te hoog lichaamsgewicht
Met name door minder niet-basisvoedingsmiddelen te gebruiken, zoals frisdranken en producten met suiker, snoep, koek en snacks.

Een gezond gewicht hangt samen met een lager risico op diabetes, hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker. Als Nederlanders minder van deze uitzonderingsproducten eten en drinken, zorgt dat voor gezondheidswinst. Tegelijkertijd vermindert een lagere consumptie de vraag naar deze voedingsmiddelen, waardoor de productie zal dalen en daarmee ook de ecologische belasting.  
 
Verder noemt de Gezondheidsraad de aanbeveling om twee keer per week vis te eten ecologisch belastend. Het advies is daarom om te kiezen voor wilde vissoorten die niet worden overbevist of milieuvriendelijk gekweekte vis. Dit kun je opzoeken in de Viswijzer.

Naar aanleiding van het advies van de Gezondheidsraad geeft het Voedingscentrum de volgende tips om gezond en duurzaam te eten:
 
1. Eet minder grote porties vlees of kies vaker vleesvervangers
Goede opties zijn: peulvruchten, noten, soja (tofu, tempé) en kant-en-klare vleesvervangers op basis van tarwe, soja of lupine.
 
2 Eet minder zuivel
Dat kan het beste door weglaten van uitzonderingsproducten, zoals: volvette kaas, roomboter, ijs, koffiemelk, slagroom, gezoete zuiveltoetjes en kookroom.
 
3. Eet meer groente en fruit
Je kunt groente ook tussen de maaltijden door eten, of twee verschillende soorten groente bij de avondmaaltijd serveren.
 
4. Drink kraanwater in plaats van zoete dranken
Thee en koffie zonder suiker zijn ook goede opties, maar kennen een wat hogere milieubelasting dan kraanwater.
 
5. Als je vis eet, kies dan een vissoort die duurzaam gevangen of gekweekt is.

6. Let goed op portiegroottes om verspilling te voorkomen
De makkelijkste manier om duurzamer te eten is tenslotte minder weggooien. Weeg ongeveer 80 gram per persoon droge pasta en rijst af of reken gemiddeld 4 aardappelen per persoon.
 
Ben je benieuwd welke invloed jouw eten op het klimaat heeft? Kijk op de klimaatweegschaal van het Voedingscentrum.

Bronnen: Voedingscentrum en De Gezondheidsraad

Lees ook:

Zo eet je gezond en lekker

Eet echt voedsel

Wanneer eet ik wat? De Groente- en Fruitkalender