Uit onderzoek blijkt dat de uitdrukking Ergens een nachtje over willen slapen niet helemaal uit de lucht gegrepen is. Slapen is namelijk de meest rationele manier om iets te besluiten. Het menselijk brein stuurt ons onbewust de goede kant op bij lastige beslissingen. Psycholoog Rebecca Spencer van de University of Massachusetts bewees dat een goede nachtrust een positief effect heeft op onze cognitieve vaardigheden en het vermogen om te redeneren.

Goktest

Voor het onderzoek gebruikten de onderzoekers een goktest. De deelnemers aan het onderzoek moesten een spel spelen met verborgen regels. De helft van de deelnemers werd twaalf uur wakker gehouden, de andere helft mocht wel slapen voor het maken van de test. Het is misschien geen verrassing, maar de laatste groep bleek het er vier maal beter af te brengen in het spel dan de groep die niet had mogen slapen. Daarnaast begrepen ze de regels ook beter.

Lastige beslissingen

“Dit bewijst dat onze ouders ons altijd goed advies hebben gegeven”, aldus Spencer. “Het is goed om te slapen wanneer je geconfronteerd wordt met een belangrijke beslissing. Deze rol van slaap in het dagelijks leven wordt aanvaard als gemeenschappelijke wijsheid, maar was tot nu toe nog niet wetenschappelijk bewezen,” voegde ze eraan toe. Het aloude advies om ergens een nachtje over te slapen is dus zo gek nog niet.

Piekeren

Punt is alleen wel dat lastige beslissingen ons ook uit ons slaap kunnen houden, doordat we gaan liggen piekeren. Piekeren en doemdenken doen we vooral ’s nachts. Dit komt, omdat er dan minder afleiding is en we alle tijd hebben om ons op dat ene probleem te focussen en het groter te maken. Maar het komt ook door onze hersenen. Overdag remt de redelijke prefrontale cortex het angstcentrum in de amygdala af. Maar ’s nachts in bed is die prefrontale cortex niet meer zo alert en krijgen zorgen vrij spel.

Een nachtje goed slapen, helpt je dus om lastige beslissingen te nemen. Maar het vooruitzicht van die lastige beslissingen kunnen ons ook met gepieker uit ons slaap halen. Gelukkig kan je daar iets aan doen:

  • Probeer de dag in omgekeerde volgorde af te spelen in je hoofd. Meestal ben je al in slaap gevallen voordat je bij het begin van de dag aanbeland bent.
  • Zoek afleiding van je gedachten door je bijvoorbeeld op de geluiden in je omgeving te concentreren. Een voorbijrijdende auto, het ruisen van de regen, het zoemen van de koelkast in de verte, het ademen van je partner.
  • Vertraag je ademhaling. Concentreer je op je ademhaling en tel langzaam tot 4, 5 of 6 op de inademing. Volg je ademhaling helemaal en voel je borstkas, je ribben en je buik bewegen. Houd 1 seconde je adem in en adem dan net zo lang uit als de inademing was, zodat je middenrif volledig ontspant. Je kan ook de ‘4- 7- 8 ademhalingstechniek‘ toepassen. Adem 4 tellen in, houdt je adem 7 tellen vast en adem 8 tellen uit.
  • Schrijf het op. Om niet te blijven malen en in dezelfde rondjes te blijven draaien in je hoofd, kan het handig zijn om alles op te schrijven waar je mee worstelt. Op die manier kan je het makkelijker loslaten (het staat immers op papier) en rustig gaan slapen.

Wat zijn jouw ervaringen als het gaat om het maken van lastige beslissingen in combinatie met slaap? Laat het ons weten door hieronder een reactie achter te laten.