Foto: twicepix, Flickr

Google publiceerde kortgeleden de gegevens over het energieverbruik en CO2 voetafdruk van het bedrijf. Volgens Google is Google heel goed bezig. Maar is dat werkelijk zo? Bij de groene consumentensite Rankabrand gingen de “greenwash alarmen” een aantal keren af.

Een jaar gmailen kost minder energie dan het drinken van een fles wijn. En drie dagen onafgebroken Youtube kijken staat wat betreft energieverbruik gelijk aan het maken, verpakken en verzenden van een DVD. Met deze cijfers maakte Google afgelopen weekeinde goede sier. Maar de cijfers hebben een hoog “Wij van WC-eend adviseren WC-eend”-gehalte. hetkanWel blogger Frissewind merkte al op: “Mooie cijfers, maar serieus punt van aandacht is dat Google geen onafhankelijke bronnen noemt.”

Ook Rankabrand.nl is kritisch over Google. De site rangschikt bedrijven en merken op basis van duurzaamheid. Zij vonden een aantal flinke problemen met de informatie die Google geeft:

* De informatie is niet volledig en niet precies. Zo vertelt Google niet hoe CO2 gecompenseerd wordt. En er zitten ook gaten in de ‘bewijsvoering’. Naar eigen zeggen is een kwart van door Google gebruikte energie groen. Het bedrijf koopt echter slechts 6% groene energie in. Waar komt die andere 19% vandaan?

* De informatievoorziening voldoet niet aan de standaard. De meeste bedrijven gebruiken het format van de Global Reporting Initiative. Dit maakt informatie over duurzaamheid transparant en consistent. Google gebruikt dit format om onduidelijke redenen niet.

* Google doet het mooier voorkomen dan het is. Het bedrijf gebruikt bijvoorbeeld de term “energy-saving datacenters”. Misschien zijn Googlse datacenters relatief zuinig, maar ze gebruiken natuurlijk nog steeds grote hoeveelheden energie.

Kortom, of Google werkelijk groen bezig is, valt nog te bezien. Het is duidelijk dat Google duurzaamheid serieus neemt. De volgende stap is  een transparante en volledige informatievoorziening. Alleen dan kunnen alle zorgen van de kritische, groene consument als sneeuw bij de opwarmende Noordpool smelten.

Lees hier het Rankabrand artikel “Google’s transparantie heeft raar luchtje”

Lees ook

Zo lang brandt een gloeilamp echt op even Googlen

Al Gore slaat terug met de werkelijkheid

Nieuwe centrale Fukushima ontploft niet. Gegarandeerd.