Bron: Wikimedia Commons

In de brochure ‘de Palingwijzer’ staan 10 redenen om te kiezen voor paling. De Reclame Code Commissie (RCC) heeft nu geoordeeld dat 2 claims hiervan onjuist en misleidend zijn. De Stichting Duurzame Palingsector (DUPAN) stelt in de Palingwijzer dat er ‘duurzame paling’ zou bestaan die je kunt herkennen aan een speciaal logo van het Duurzaam Paling Fonds. Ook beweert DUPAN dat stoppen met visserij en handel géén optie is voor het redden van deze ernstige bedreigde diersoort . De RCC concludeert dat beide teksten, die bewuste consumenten kunnen overtuigen paling te kopen, misleidend en oneerlijk zijn. Ook DUPAN erkent dit nu. De term ‘duurzame paling’ is uit de palingwijzer verwijderd en de tweede claim zal in de toekomst niet meer worden gebruikt.

Rond 80% van de Europese visbestanden verkeert in slechte staat. Bijna eenderde van deze bestanden, waaronder de paling, is zo uitgeput dat ze mogelijk niet meer kunnen herstellen. Alle grote supermarkten van Nederland zijn inmiddels gestopt met de verkoop van deze paling, behalve Dekamarkt.

Volgens Greenpeace kunnen we de paling overigens alleen van de ondergang redden door te stoppen met vissen en het opkweken van paling voor consumptie, de natuurlijke migratieroutes te herstellen en te zorgen voor schone zeeën en rivieren.

Lees ook:

Als we 4% van de oceanen beschermen, redden we de walvissen en ijsberen

Wat jij kunt doen voor een schonere zee

4 mythes over plastic die je zullen verbazen