Foto: sugarstacks.com

Na 6 klontjes suiker zit je al weer aan je dagelijkse tax aan suiker. Tenminste als je een vrouw bent. Als man mag je iets meer eten: 9 klontjes. Meer is niet gezond, aldus de Amerikaanse Hartstichting: overgewicht, diabetes en hartproblemen liggen op de loer.

Nu lijkt 6 of 9 klontjes best veel, maar in de praktijk heb je die zo achter de kiezen.

6 klontjes (zo’n 24 gram) heb je namelijk al binnen na het nuttigen van:

  • 3/4 blikje cola, of
  • een ontbijt met  cruesli en een kop koffie en 1 schep suiker, of
  • een halve Starbucks Mocha Frappucino Grande

Volgens de Hartstichting zijn met name toegevoegde suikers boosdoeners. Natuurlijke suikers in fruit vinden zij niet zo’n probleem. De stichting geeft verschillende tips om suiker te minderen:

  • Verminder je suikergebruik in dingen die je regelmatig drinkt of eet, zoals thee. Je kunt eerst de helft gebruiken, en van daar verder naar beneden gaan.
  • Koop vers fruit als alternatief voor zoete snacks. Als je ingeblikt fruit neemt, kies dan voor fruit in water, niet in siroop.
  • In plaats suiker toe te voegen aan je cruesli, voeg vers (bananen, kersen, aardbeien) of gedroogd fruit (rozijnen, abrikozen) toe.
  • Bakrecepten voor koekjes, brownies of taarten smaken met minder suiker vaak net zo lekker. Je kunt vaak een derde tot de helft minder gebruiken dan in het recept aangegeven staat.
  • Ter vervanging van suiker kun je ook extracten gebruiken bijvoorbeeld van vanille, sinaasappel of citroen.
  • Verbeter de smaak van gerechten met kruiden zoals gember, kaneel of nootmuskaat.

De hartstichting adviseert ook om “met mate” suikervervangers te gebruiken zoals aspartaam, sucralose or saccharine. Daar zullen niet alle kritische lezers even blij mee zijn, omdat deze stoffen je misschien niet dik maken, maar om andere redenen mogelijk schadelijk zijn.

Bron: heart.org, Yahoo Green, Sugarstacks.com

Lees ook

Zo krijg je kinderen aan de groente

Gezond en lekker eten

Natuurlijk middel uit bloemen doodt tumoren