Heiloo-Online, Flickr.com

Heiloo-Online, Flickr.com

Vanaf 1 september 2012 hoeven we niet meer naar Duitsland om het gaspedaal eens goed in te kunnen drukken. Dan wordt de maximumsnelheid op zestig procent van de snelwegen namelijk verhoogd naar 130 kilometer per uur. Op de stukken waar nu 80 gereden mag worden, gaat de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur. Dit geldt alleen niet voor de A20 bij Rotterdam; daarover moet nog een besluit genomen worden.

De snelheidsverhoging moet een snellere doorstroom bevorderen en tijdswinst opleveren. Voorstanders zijn enthousiast, maar tegenstanders denken dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu te weinig heeft gekeken naar de overlast voor mens en milieu. Wie heeft gelijk?

De voordelen
De minister heeft een flexibele snelheid voor ogen; waar het kan moet men 130 kilometer per uur kunnen rijden, maar op stukken waar dit niet veilig of verantwoord is, moet de rem erop. Dat betekent dat veel Nederlanders elke dag een paar minuten later weg kunnen en een paar minuten eerder thuis zijn. Dit geldt overigens vooral in het noorden en het zuiden; De A6, A7, A16, A32, A37, A58 en A73 worden grotendeels 130 km/u, terwijl de A2, A4, A12 en A20 in en om de Randstad het moeten doen met een variabele snelheid van 100/130 km/u of 120/130 km/u.

De voorstanders
De VVD en de PVV zijn blij met de plannen. Zij denken dat ze goed zijn uitgedacht en dus alleen maar voordelig kunnen zijn. Het CDA is ook voor, mits de veiligheid niet in gevaar wordt gebracht.

De nadelen
Tegenstanders zien het iets minder rooskleurig in. Volgens experts gaat de verhoging van de maximumsnelheid direct ten koste van de veiligheid. In Denemarken werd in 2004 een zelfde verhoging ingevoerd en dat heeft geleid tot 38 procent meer verkeersdoden. De proef die is uitgevoerd en positief uitviel, zou niet representatief zijn voor de rest van Nederland. Ook het milieu heeft te leiden onder de verhoging; als harder gereden kan worden, wordt meer brandstof verbruikt en verhoogt de CO2-uitstoot met tien procent. Voor omwonenden neemt ook de geluidsoverlast toe. Tot slot kost het geld: de overheid trekt 132 miljoen euro uit voor extra schermen en nieuwe verkeersborden.

De tegenstanders
De PVDA twijfelt en wil eerst zeker weten dat de verhoging geen extra overlast oplevert. D66 en de SP vragen zich ook af of de beloofde winst opweegt tegen de kosten. GroenLinks vindt het plan helemaal onzin: veiligheid is belangrijker dan een paar minuten tijdswinst.

Bronnen: BNR, NOS, DePers, Duurzaamnieuws

Lees ook:
Zembla: “Kabinet laat mensen stikken in fijnstof”
Duurzaam ondernemen. Dat levert op.
Hoe ook je Prius de planeet pijn doet