Foto: Evan Goldenberg, Flickr

Grote bedrijven zoals Coca Cola, Philips en Walmart letten steeds scherper op de CO2 uitstoot die hun toeleveranciers genereren. Dat blijkt uit een rapport van de Britse Carbon Disclosure Project en consultancy bureau Accenture. Volgens het rapport kunnen bedrijven nog flinke vooruitgang boeken, zowel in geldelijke winst als in minder CO2 uitstoot, door toeleveranciers te stimuleren om hun uitstoot te beperken. Volgens het rapport zijn toeleveranciers namelijk verantwoordelijk voor 86% van de CO2 uitstoot van een bedrijf.

Het aantal grote bedrijven dat van plan is om geen zaken meer te doen met toeleveranciers die niet voldoen aan duurzame standaarden verdubbelde t.o.v. 2009 naar 39%. Ook groeide het aantal bedrijven dat speciaal beleid voert om schone toeleveranciers te belonen naar 62%. In 2009 deed slechts 19% van de bedrijven dit.

Het rapport kijkt vooral naar CO2 emissies van bedrijven en hun toeleveranciers.

Bron: Groene Courant, Carbon Disclosure Project

Lees ook 

Het antwoord op het afvaloverschot: eetbare verpakkingen

Hollandse broers willen mannenbillen aan de bamboe krijgen

Toestellease van KPN maakt 100% recycling van mobieltjes haalbaar