Op 5 maart 2012 (vier dagen voor het schrijven van dit artikel) plaatste de Amerikaanse organisatie Invisible Children bovenstaande video op YouTube. Inmiddels is de video geëxplodeerd en trekt zo’n 30 miljoen kijkers per dag.

De video is gemaakt door filmmakers Jason Russell, Bobby Bailey en Laren Poole. In 2003 reisden zij naar Afrika om verslag te doen over Darfur. Eenmaal in Afrika verlegden zij hun focus naar het conflict in Noord-Uganda, het tweede langstlopende Afrika conflict na de Eritrese Onafhankelijkheidsoorlog.

Een eerdere documentaire gaat over kinderen die als kindsoldaat worden gebruikt door Joseph Kony en zijn Lord’s Resistance Army (LRA). Deze film draait om een groep van Ugandese kinderen die elke nacht kilometers lopen om ontvoering te voorkomen.

Met Kony 2012 is Invisible Children nu een campagne gestart om twee doelen te realiseren:

1. Joseph Kony dient bekend te worden als de ergste oorlogsmisdadiger ter wereld

2. De Amerikaanse militaire adviseurs moeten het Ugandese leger blijven steunen totdat Kony gevangen is genomen en de LRA volledig is ontwapend. Zij dienen volgens IC af te maken waaraan ze zijn begonnen.

Op Kony2012.com vind je allerhande tools waarmee je Invisble Children kunt bijstaan in haar missie. Van het delen van bovenstaande video, tot aan de mogelijkheid om belangrijke ‘culture makers’ als Oprah Winfrey en Mark Zuckerberg er toe te bewegen hun steun over de actie uit te spreken, of eenvoudigweg het doen van een donatie. En als het aan Invisible Children ligt dan wordt 20 april 2012 de dag dat steden over de hele wereld worden overspoeld met Kony 2012 posters, vlaggen, flyers en andere ludieke media-acties.

Een nobel doel, hoewel de campagne ook negatieve aandacht trekt. Zo worden er bij de manier waarop Invisible Children haar geld besteedt grote vraagtekens geplaatst. En is de Ugandese regering helemaal niet blij met de aandacht, omdat Joseph Kony zijn werkterrein inmiddels heeft verlegd naar Kongo.

Goede artikelen over dit onderwerp, van zowel voor- als tegenstanders:

NOS Nieuws: ‘Kony-campagne’ online succes

Mashable: Kony 2012 – Is the Viral Campaign Scam?

GeenStijl: Kony 2012 & het idealisme van het internet

NOS Nieuws: Kony 2012 bereikt Uganda

Maar bekijk vooral de video, dit zijn wat ons betreft 29 heftige, maar welbestede minuten. Vorm vervolgens jouw eigen mening door het lezen van de vele artikelen die er verschijnen en de discussie die dit online teweeg brengt.

Wij zijn het echter hartgrondig eens met een deel van de missie van de makers van deze video en dat is dat je niet hard genoeg kunt bijdragen aan een belangrijk stuk bewustwording. Uiteraard is iedereen vrij om te bedenken wat hij hier vervolgens mee doet.

Een nieuwe mijlpaal in de maatschappelijk invloed van internet en social media?