Bron: Samdogs (Flickr.com)

De Nederlandse Vereniging voor Veganisme (NVV), Belgische dierenrechtenorganisatie Bite Back en winkelketen Lush werken samen aan een betere wereld voor de haan. Het blijkt dat er jaarlijks miljoenen mannelijke kuikens in Nederland onnodig worden gedood. Met de actie ‘Waardeloze Haantjes’ hopen ze aandacht te krijgen voor dit nog onbekende probleem. Daphne Wessel, woordvoerder van de campagne: “”Consumenten blijken vaak niet op de hoogte te zijn van een aantal zeer dieronvriendelijke standaardpraktijken in de eierindustrie. Zo worden in Nederland jaarlijks 30 miljoen pasgeboren kuikentjes levend versnipperd of vergast.”

Eivervangers
Volgens de NVV is overstappen op biologische eieren niet genoeg: “Dit geldt voor alle eieren, dus zowel uit de bio-industrie als uit de biologische eiersector,” stelt Daphne. De mascotte van ‘Waardeloze Haantjes’, Daantje het Haantje, vraagt in aanloop naar Pasen aandacht voor zijn broertjes. Hij bezoekt diverse steden en informeert mensen over het leed achter de eieren en de haantjes. Daantje wil dat mensen geen eieren meer eten, maar overschakelen op eivervangers.

Stichting Wakker Dier
Maar de NVV is niet de enige organisatie die aandacht vraagt voor de pasgeboren haantjes. Ook Stichting Wakker Dier wil dat het doden van haantjes stopt. De organisatie roept niet op om te stoppen met het eten van eieren. Wel pleit de stichting voor betere omstandigheden voor kippen, zoals goede voorzieningen met voldoende strooisel en uitloop naar buiten voor alle kippen.

Bron: waardelozehaantjes.nl, veganisme.org, Stichting Wakker Dier

Lees ook
Met forse bezuinigingen beter onderwijs en meer stufi
Pittig eten houdt hart gezond
Vuile scooter inruilen voor een schone