Foto: Patrick Goossens, Flickr

Biodiesel op basis van koolzaad, soja en palmolie is slechter voor het milieu dan gewone diesel. Dit blijkt uit een onderzoek van CE Delft in opdracht van Greenpeace. Elektrisch rijden blijkt de duurzaamste manier van reizen te zijn.

Greenpeace meldt: “In de Europese Unie (EU) is afgesproken dat biobrandstoffen moeten worden bijgemengd in het kader van klimaatbeleid. Maar er ontstaan steeds meer twijfels over dit beleid. Met behulp van de nu ontwikkelde benchmark van CE Delft is te zien dat eerste generatie biobrandstoffen, gebaseerd op landbouwgewassen, teveel nadelige milieu-effecten hebben. Dus een maatregel die bedoeld is als oplossing tegen klimaatverandering dreigt averechts uit te pakken.”

CE Delft onderzocht directe en indirecte broeikasgasemissies over de hele keten en hield ook rekening met uitputting van eindige voorraden van meststoffen en landgebruik.

Dit betekent niet dat we weer kunnen overstappen op “gewone” benzine en diesel, aldus Greenpeace: “De strijd tegen fossiele brandstoffen gaat onverminderd door”, aldus Kees Kodde op Radio 1. Greenpeace wil dat er een onderscheid komt tussen biobrandstoffen die duurzaam zijn en biobrandstoffen die niet duurzaam zijn. Voorbeelden van niet-duurzame biobrandstoffen zijn gebaseerd op palmolie, sojaolie en koolzaad. Duurzame biobrandstoffen komen van reststoffen en afval uit de landbouw en voedingsindustrie.

Bron: Greenpeace, Radio 1

Lees ook

EU: biobrandstof schadelijker voor milieu dan aardolie

Vervuild zwemwater levert goedkope biobrandstof

Zo ziet duurzaam Nederland eruit