Klaar voor een knuffel

Afgelopen vrijdag zijn tijdens NudgeLive de beste nieuwe oplaadpunten voor het love to load-netwerk bekend gemaakt. Uit ruim 200 inzendingen van consumenten zijn 31 locaties geselecteerd waar The New Motion gratis een elektrisch oplaadpunt (lolo smart) plaatst. Schiphol kreeg de meeste stemmen, dus ook hier zal binnenkort een laadpaal staan.

De inzenders van de winnende locaties mochten knuffelen met een dame die als oplaadpaal verkleed was. De sfeer werd daarbij ronduit melig toen Ruud Koornstra, één van de initiefnemers achter het lolo-netwerk, vertelde dat “lolo” in het Papiaments “lul” betekent.

Tijdens het jaarlijkse Nudge-evenement, waarbij initiatieven voor een duurzame economie in het zonnetje worden gezet, werd ook het boek “Het groene kantoor” gepresenteerd. Hierin beschijft voormalig hetkanWel-blogger Marieke Schoenmaeckers hoe je een punt maakt van duurzaamheid op kantoor, aan de hand van 34 thema’s zoals duurzaam inkopen, computers en borrels. Volgens de auteur is het boekje meer dan een vrolijke opsomming van nuttige tips voor bedrijven die ook ‘iets aan duurzaamheid’ willen doen, want over 10 jaar bestaan er geen bedrijven meer die zonder duurzame strategie opereren.

Marieke presenteert Het Groene Kantoor

Maar voor het zo ver is, stroomt er nog heel wat water door de rivier, want duurzaamheid is nu weliswaar een populair thema, het is nog lang geen normale gang van zaken. Ruud Koornstra had hiervoor overigens een goede verklaring: “We zijn als mens bang voor 2 dingen: voor verandering en voor de toekomst.” Hij riep de aanwezigen daarom op tot verzet, tegen vervuiling en voor een duurzame economie. Volgens hem zien zelfs conservatieve generaals in het Amerikaanse leger klimaatverandering en grondstoftekorten nu als grotere vijanden dan schurkenstaten en terrorisme.

Een gek idee: onze opa’s vochten voor ons land, wij vechten voor de hele planeet. Een nieuwe strijd, met nieuwe wapens: ons bestek, onze muis, onze mobiel en onze portemonnee.

Nudge telt op dit moment al 26.000 consumenten. Het verzet groeit snel.

Wil jij anderen meekrijgen in een duurzame verandering? Meld je aan voor de Nudge Leadership Challenge en maak kans op een reis naar de Noordpool.

Lees ook:

Ben jij de leider van nu die ons klaarstoomt voor morgen?

Nudge-directeur Jan van Betten: Je mag best cynisch zijn, maar niet in mijn buurt

Bewuste consumenten stemmen met hun muis