Foto: R. van West

Op een warme zomeravond een lekker maaltijdsalade eten is geen straf. Maar elke dag alleen maar rauwe voedingsmiddelen eten waarschijnlijk wel. Er zijn mensen die het doen. Die eten alleen maar ‘raw food’. Volgens de raw food filosofie is rauw voedsel eten het gezondste wat je voor je lichaam kunt doen. Zonder meteen 100% raw te worden, kan je met wat kleine toevoegingen aan je menu ook al profiteren van de gezondheidsvoordelen van rauw. Volg deze tips en voel je fitter!

 

Enzymen – betere vertering

Het grote voordeel van rauwe voedingsmiddelen is dat alle nutriënten er nog inzitten. De vitaminen zijn niet met het kookwater weggegooid en, minstens zo belangrijk, alle enzymen zijn nog heel. Bij verhitting boven de 50°C gaan de meeste enzymen namelijk kapot. Enzymen zijn complexe eiwitten die als katalysator betrokken zijn bij bijna alle biochemische processen in het lichaam. Zo ook bij de vertering van voedsel. Als ze niet meer in ons eten zitten, moet ons lichaam (de pancreas) ze zelf gaan aanmaken. Het uitputten van onze enzymenreserve door uitsluitend gekookt voedsel te eten wordt in verband gebracht met versnelde veroudering, ziektes en overgevoeligheid voor stress (Bron: Sally Fallon, Nourishing traditions).

Tip: voedsel dat van nature veel enzymen bevat: extra virgine olijfolie, druiven, avocado’s, vijgen en kiwi’s

 

Kiemen – meer vitamines

Niet alles is rauw te eten. Noten, zaden en peulvruchten  kun je beter eerst weken, want die bevatten zogenaamde ‘enzyme-inhibitors’. Die maken dat je ze zo lang kunt bewaren, maar ook dat ze voor ons moeilijk verteerbaar zijn. De raw food keuken werkt veel met gekiemde zaden. Tijdens het kiemen ontstaat er veel vitamine C  en gaat het gehalte aan vitamine B omhoog. De meest bekende van de kiemen zijn de alfalfa kiemen, terwijl dat nou juist de minst gezonde zijn. De alfalfakiemen bevatten een aminozuur (canavanine) dat niet goed is en uit onderzoek blijkt dat alfalfakiemen een remmende werking op het immuunsysteem hebben en kunnen bijdragen aan arthritis.

Tip: eet regelmatig kiemen, liefst van groenten zoals broccoli, waterkers, radijs of linzen (geen alfalfa)

 

Combineer rauw en gekookt

Het idee dat rauw voedsel beter voor ons zou zijn dan gekookt voedsel is gebaseerd op onderzoek naar de reactie van ons lichaam op gekookt voedsel. Een Zwitserse onderzoeker ontdekte dat ons lichaam witte bloedcellen aanmaakt als het gekookt voedsel binnen krijgt. Witte bloedcellen worden gewoonlijk actief als er ongewenste indringers in ons lichaam komen. Na het eten van rauw voedsel bleef die reactie uit. Al zijn deze onderzoeken wat gedateerd (1930), ook een Zwitserse arts kwam met vergelijkbare conclusies. Hij experimenteerde met het dieet van zijn patiënten  en kwam tot de conclusie dat de reactie van de witte bloedcellen ook uitbleef als ze eerst rauw voedsel aten en daarna gekookt voedsel. Dus als je de keus hebt: begin met de garnering, en daarna de rest van de maaltijd!

Tip: Begin je maaltijd met iets rauws

 

Groene groenten – meer chlorofyl

Groene bladgroenten zijn supergezond. Ze zijn de beste bron van (alkalische) mineralen en bevatten veel vezels. Daarnaast zitten ze boordevol chlorofyl, een bouwsteen van het bloed met een reinigende werking (David Wolfe, Eating for beauty). Om dat in voldoende hoeveelheden binnen te krijgen werkt de raw food keuken veel met groentensappen en groene smoothies. Het persen van sappen versnelt het spijsverteringsproces. Met alleen groen spul wordt het een hele opgave om zo’n glas weg te werken, maar met wat appels, citroen, dadels of munt erbij heb je best een goddelijk begin van de dag te pakken. Een goede basis voor een reinigend sapje bestaat uit 1/2 komkommer, 2 stengels bleekselderij en 1 appel. Peterselie, waterkers of spinazie zijn vitaminenbommen die je ook kunt toevoegen. Lekker maken met citroensap, dadels of amandelmelk. Je kunt alles gewoon in een blender doen.

Tip: begin de dag met een groene smoothie

 

Gefermenteerde groenten – meer goede bacteriën

In gefermenteerde groenten zijn de aanwezige enzymen nog verder ‘verbeterd’ door het fermenteren. Doordat het voedsel in feite is voorverteerd door de enzymen is het voor ons makkelijker verteerbaar. De melkzuurbacteriën (lactobacilli)  in gefermenteerde producten zijn belangrijk in onze darmen. Onze darmflora zit vol met triljoenen bacteriën en idealiter hebben de goede bacteriën de overhand. Maar door bijna al ons eten te koken of te pasteuriseren krijgen we steeds minder goede bacteriën binnen.

Tip: eet regelmatig gefermenteerde producten: zuurkool, miso, yoghurt, kefir

 

Superfoods – meer anti-oxidanten

En dan het leukste deel: zoet, lekker en gezond! Chocola associeer je misschien niet meteen met gezondheid, maar dat komt vooral door de ladingen suiker die in een gemiddelde reep zitten. Rauwe cacao zit echter boordevol gezonde anti-oxidanten en goede vetten. Het is de grootste natuurlijke bron van magnesium. Daarnaast bevat het een stofje dat helpt kanker te voorkomen (polyphenol) en flavonolen die je bloedstroem een boost geven. Van al die stofjes profiteer je het meest als de chocola niet verhit is. De repen van lovechoc zijn met rauwe chocola gemaakt en met kokosbloesemnectar gezoet. Als je zelf rauwe cacao via internet bestelt, kan je je dag ook beginnen met een chocolade-avocado smoothie.

Tip: eet meer rauwe chocola!

 

Lees ook:

Het beste van de raw food keuken

Zuurkool bomvol goede bacteriën

15 tips om van je groene smoothie te houden