Asha ten Broeke, wetenschapsjournalist

Open brief aan minister Schippers: Ik blijf met de vraag zitten wat u en uw collega’s het liefst beschermen: de gezondheid van uw burgers, of de winstcijfers van het bedrijfsleven?

Geachte minister Schippers,

“We nemen onze verantwoordelijkheid daar waar dat nodig is en zijn al flink in de weer om het probleem van overgewicht en obesitas breed en integraal aan te pakken.” Dat zei u begin dit jaar in een reactie op alweer een alarmerend rapport over overgewicht. Deze keer was het het RIVM dat waarschuwde dat de Nederlandse buik steeds dikker wordt en obesitas oprukt. Op dat moment zat ik middenin het schrijfproces van mijn net verschenen boek ‘Eet mij’, over de psychologie achter eten en overgewicht, dus mijn belangsteling was groot. Wat zou u gaan doen?

(Advertentie)
Kies de waterfles die bij jouw stijl past: bottelicious heeft meer dan 70 verschillende reisbekers, thermosflessen en waterflessen op voorraad.

Ondertussen loopt het jaar alweer bijna ten einde; een mooi moment om in deze gastbijdrage terug te blikken op dat ‘flink in de weer’-zijn van u. Pubers moesten verplicht op gesprek bij de schoolarts, onder andere om voorgelicht te worden over hun gewicht. U trok 26 miljoen uit voor het bestrijden van overgewicht bij kinderen. Het idee achter één van de hoofdbestemmingen van dit geld – Jongeren Op Gezond Gewicht – is niet zo gek: verander de omgeving van kinderen (scholen, sportclubs) op zo’n manier dat veel bewegen en gezond eten de meest voor de hand liggende keus is.

U kreeg ook kritiek. De consumentenbond noemde de maatregelen incompleet, omdat de levensmiddelenindustrie niet aan banden werd gelegd. Snoepreclames gericht op kinderen zijn de consumentenbond al jaren een doorn in het oog. Terecht, ontdekte ik tijdens het researchen voor ‘Eet mij’: zeker kleinere kinderen kunnen het onderscheid tussen marketing en realiteit nog helemaal niet maken. Wanneer zij Dora een pakje koekjes zien aanprijzen, denken zij dat de in hun beleving levensechte Dora die koekjes lekker vindt, en willen zij ze ook. U legde deze gedragswetenschappelijke feiten naast u neer en bleef weigeren dit soort marketing te verbieden. In plaats daarvan vertrouwt u op zelfregulering van de levensmiddelenindustrie.

Lees het hele artikel op Joop.nl

Lees ook
5 trends die gezond eten nog makkelijker maken
Hebben tofu-eters betere seks dan vleeseters?
Blijf jong met zuurkool