Foto: Rozemarijn van West

hetkanWel-blogger Rozemarijn bouwt aan een eetbaar bos in Frankrijk. Op een stuk grond van 20 hectare in de Dordogne probeert ze, samen met haar partner, de principes van permacultuur in de praktijk te brengen. Ook in haar Haagse achtertuin tuiniert ze er op los. Op hetkanWel doet ze verslag van haar belevenissen én schrijft ze over “gezonde voeding van grond tot mond”.

Als je snel energie nodig hebt, maar wel op een gezonde manier, dan zijn deze zelfgemaakte energierepen perfect: vol met vruchten en noten.

Lees ook
Blijf jong met zuurkool
Waarom dierlijke producten soms onmisbaar zijn
Vegetarisch dieet: niet natuurlijk

  • 150 gram kokosvet of 200 gram santen (daarmee blijft het steviger)
  • 75 gram yaconsiroop/druivenmelasse of een andere zoete siroop (maar liever geen agave…) of deels dadelpuree
  • 50 gram gojibessen (dit kan je naar believen vervangen door rozijnen, golden berries (physalis) etc.)
  • 100 gram hazelnoten, fijn gemalen
  • 100 gram amandelen en pecannoten, grof gemalen
  • 50 gram wortel geraspt
  • 1 el citroenrasp of sinaasappelrasp (ook heel lekker)
  • Bakpapier

Bereiding

  • Smelt het kokosvet in een pannetje op heel laag vuur (of au bain marie).
  • Doe er de siroop bij en de gojibessen. Laat dit (op heel lage temperatuur) even staan met af en toe roeren, zodat de gojibessen het vocht in zich opnemen.
  • Roer er daarna de geraspte wortel, citroenrasp en fijn gemalen hazelnoten door, daarna de grof gemalen noten.
  • Giet de dikke brij op een stuk bakpapier op een bakplaat of ander vlak oppervlak, smeer het uit zodat het max 1 cm hoog is. In een ovenschaal kan ook. Het kan zijn dat de olie er een beetje uitloopt aan de randen, dat is niet erg. Als je santen hebt gebruikt, even goed aandrukken.
  • Laat het geheel een beetje afkoelen en zet het dan in de koelkast. Als het helemaal koud is kan je het in stukjes snijden en er van genieten!