Foto: energy academy europe

De waterstofauto wordt al lange tijd genoemd als milieuvriendelijk alternatief voor auto’s op benzine en diesel. Maar tot op heden zagen we nog weinig van deze technologie in actie. In plaats daarvan kwamen elektrische auto’s op de weg. Maar volgens Energy Academy Europe, een netwerk van verschillende Nederlandse universiteiten en hogescholen, gaat de waterstofauto een inhaalslag maken.

“De technologie van waterstof brandstofcellen voor auto’s heeft zich langzaam ontwikkeld, maar is nu klaar voor gebruik. Technische problemen zoals bevriezing en laag rendement zijn overwonnen. Brandstofcelsystemen zijn sterk verkleind en de veiligheid is ook verbeterd: je kunt kogels schieten op de 700 bar tanks zonder dat je ook maar een kras achterlaat. Er is natuurlijk het kip-en-ei-probleem van het ontbreken van een tankinfrastructuur, maar dit heeft een aantal grote autofabrikanten niet weerhouden van het voorbereiden voor de commerciĆ«le productie in de komende jaren. Hoewel sommige Europese autofabrikanten zoals Opel en Daimler werken aan FCEVs, zijn het Japanse en Zuid-Koreaanse fabrikanten die zich in de voorhoede van de brandstofcelautorevolutie bevinden.”

Waterstofauto’s hebben verder een aantal voordelen t.o.v. elektrische auto’s. Zo hebben zij een even groot bereik als reguliere brandstofauto’s.

Het hele engelstalige artikel vind je op Energy Academy Europe