De lente staat weer voor de deur. Maart gaat ons meer licht, warmere temperaturen en fluitende vogels brengen. Een nieuwe maand betekent ook een nieuw overzicht van seizoensgroenten en fruit. We noemen 7 superfoods voor de maand maart.

Aardpeer
De aardpeer kan rauw en gekookt gegeten worden. Gekookte aardpeer smaakt zoet en is voor mensen met diabetes uitkomst zijn als alternatief en gezond zoetmiddel. Gebruik het bijvoorbeeld als zoetstof in bakprodukten. Maar ook als je geen suikerpatiënt bent, is de aardpeer goed voor je. Hij bevat bifidobacteriën, die zorgen voor een goede darmflora, en inuline, wat zorgt voor een betere spijsvertering. Daarnaast zorgt de aardpeer voor een betere opname van plantaardige mineralen, die helpen in de strijd tegen botontkalking en osteoporose.

Koolraap
Een lekkere stamppot eten kan nog net in maart. Bijvoorbeeld stamppot koolraap. Dit knolgewas heeft een laag natriumgehalte en is een uitstekende bron van vitamine C. En in combinatie met aardappels zit je helemaal goed.

Aardappel
Een aardappel wordt vaak onterecht gezien als dikmaker, maar in een gekookte aardappel zit geen grammetje vet. Daarnaast bevat de aardappel
carotenoïden en vitamine C die kanker, hartziekten, beroertes en chronische ziekten voorkomen. Ook is de aardappel rijk aan vezels, ijzer, kalium, vitamine B1 en B6.

Ui
Een goede manier om aan je twee ons groenten per dag te komen, is het toevoegen van ui aan je maaltijd. Een gezonde manier ook, want de ui bevat weinig calorieën, biedt dankzij de rijkelijk aanwezige antioxidanten bescherming tegen vrije radicalen en is dankzij de quercetine goed voor hart- en bloedvaten.

Paprika
De paprika bevat veel vitamine C en vezels. Ook bevat paprika bètacaroteen, wat door het lichaam wordt omgezet in vitamine A en zo weerstandsverhogend werkt. De paprika bevat geen vet, wél vitamine B1, D, calcium en ijzer.

Radijs
De radijs heeft weinig voedingswaarde, maar wel medicinale eigenschappen. Zo bevat de radijs vitamine B, vezels en water. Zowel het water als de vezels helpen onze darmflora, dus vooral mensen met constipatie hebben voordeel van de radijs.

Peer
Een peer zit barstensvol vezels. Deze vezels zorgen er bijvoorbeeld voor dat energie gelijkmatig wordt opgenomen in het bloed, wat bloedsuikerschommelingen helpt voorkomen en voel je je minder snel moe. Ook helpen de vezels kanker te voorkomen. Verder bevat de peer calcium, wat de botten sterker maakt.

Bron: Milieu Centraal