Een laadpaal op Texel. Foto: David van der Mark, Flickr

In gemeenten die veel laadpalen hebben, blijken meer elektrische auto’s rond te rijden. Ook ‘het goede voorbeeld geven’ en aanschafsubsidies lijken inwoners te stimuleren een elektrische auto te kopen. Met promotiecampagnes, parkeervoordeeltjes en laadpaalsubsidies kunnen gemeenten daarentegen net zo goed stoppen, die hebben geen effect. Dat meldt Binnenlands Bestuur op basis van onderzoek.

Onderzoeksbureau Decisio zocht uit wat het effect van verschillende gemeentelijke maatregelen op het gebruik van elektrische auto’s was. Volgens de onderzoekers is vooral zichtbaarheid van belang: “Fysieke zichtbaarheid van elektrische auto’s en laadpunten heeft een positief verband heeft op de aanschaf. Door zichtbaarheid raakt men vertrouwd met de nieuwe technologie. Hierdoor wordt de aanschaf ook vanzelfsprekender. Voldoende mogelijkheden om de auto op te laden zal de aanschaf eveneens stimuleren.”

De gemeente kan een belangrijke rol spelen in die zichtbaarheid, bijvoorbeeld door het plaatsen van laadpalen te stimuleren. Ook kan de gemeente een “launching customer” zijn. Oftewel: als er één schaap in een elektrische auto over de dam gaat, volgt de rest al snel.

Overigens zijn de onderzoekers zelf voorzichtig met hun onderzoek: de markt voor elektrische auto’s is nog erg pril, en het is lastig te zeggen of de resultaten ook voor langere periode geldig zijn.

Bron: Binnenlands Bestuur

Lees ook

De eerste Audi die op windenergie kan rijden

Een laadpaal op elke hoek is niet zo ver meer weg

Top 10 zuinige elektrische auto’s