Foto: espensorvik, flickr

Voor het eerst in de Nederlandse reclamegeschiedenis zullen tv-kijkers tijdens het Sterreclame-blok voor de laatste aflevering van de natuurserie ‘Africa’ op Nederland 1, 30 seconden een zwart beeld te zien krijgen. De 30 seconden zijn geen storing, maar een bewuste actie van Ton Schröer van Tons Mosterd en Heerlijkheden uit Zierikzee. Hij was de hoogste bieder tijdens de veiling van Serious Request 2012 en kocht een televisiecommercial. Voor 20.001 euro bemachtigde hij de 30 seconden reclametijd. Op deze manier probeert Schröer aandacht te vragen voor de ‘energieverslindende manier’ waarop we met de aarde bezig zijn.

De halve minuut zwart beeld zorgt volgens Schröer voor een ‘enorme energiebesparing, misschien wel 500.000 watt.’ Schröer: “Bovendien hebben we ook al heel veel energie bespaard op het maken van de commercial. Geen lampen, camera’s en dat soort dingen.”

Bron: AD.nl