Foto: Rankabrand

Dat een supermarkt alleen maar biologische producten heeft, betekent nog niet dat het ook de duurzaamste supermarkt is. Tenminste, dat vindt Rankabrand. De organisatie rangschikte 20 supermarkten op verschillende aspecten van duurzaamheid. Biosupermarkt Ekoplaza kreeg slechts een D-label, en was daarmee een middenmoter. Albert Heijn kwam als beste uit de bus met een B-label, gevolgd door Jumbo en Deen met een C-label. De supermarkt Plus, die zich vaak presenteert als duurzaam, behaalde ook een D-label.

Rankabrand bekijkt supermarkten (en andere merken) op 3 vlakken: beleid op CO2 en klimaatverandering, milieubeleid en beleid op arbeidsomstandigheden. Als een supermarkt goed scoort met biologische producten, kan het op CO2 uitstoot nog steeds slecht scoren, en daarom maar een matige totaalscore halen. De score voor Ekoplaza wordt omlaag gehaald door onduidelijkheid over het CO2 beleid en de aandacht voor arbeidsomstandigheden:

“Ekoplaza komt met een D-label niet zo goed uit de bus. De supermarkt verkoopt vrijwel alleen biologische producten, waardoor de score op biologisch en dierenwelzijn zeer goed is. Ekoplaza heeft echter geen beleid bekend gemaakt voor bijv. het reduceren van de CO2 uitstoot, verpakkingen, afval en ook niet voor fairtrade. We zien graag dat Ekoplaza hier meer transparant over wordt.”

Rankabrand oordeelt op basis van openbaar beschikbare informatie. Dat is een bewuste keuze omdat de organisatie transparantie als één van de pijlers van duurzaamheid ziet. Dan kan het dus voorkomen dat een supermarkt wel goede scores haalt bij andere metingen, maar niet bij Rankabrand. Plus komt bijvoorbeeld goed uit de bus bij zogenaamde “ekotellingen”, maar verzuimt zelf goede, transparante informatie te geven over de hoeveelheid biologische producten in het schap. En krijgen dus een lagere score:

“Hoewel Plus als koploper uit de bus komt bij de ‘ekotellingen’ geeft Plus geen cijfers over de verhouding in omzet van biologische producten ten opzichte van de totale (food) omzet.”

Volgens Rankabrand is die transparantie cruciaal voor consumenten. Rank a Brand oprichter Niels Oskam: “Supermarktketens buitelen over elkaar heen om te laten zien hoe fairtrade, groen en diervriendelijk ze zijn. Wij vergelijken graag de cijfers over de breedte: van groene stroom, verantwoorde vis, duurzame palmolie en het diervriendelijke, biologische en fairtrade assortiment. Dan blijkt dat de meeste supermarkten onduidelijk zijn over hun werkelijke prestaties.”

Bron: Rankabrand

Lees ook

Laat je niet in de luren leggen, en bestel echte groene stroom uit Nederland

Flinke groei fairtrade en eko producten in supermarkten

Is biologisch eten echt gezonder?