Na het zien van de Netflix documentaire ‘Game Changers’ was het indrukwekkende effect van een plantaardig dieet op het aantal erecties per nacht onderwerp van vele gesprekken. De drie proefpersonen zagen een enorme toename van het aantal erecties per nacht én van de duur van deze erecties. Misschien voor een aantal mannen een reden om een plantaardig dieet te overwegen. De vraag is of een plantaardig dieet, of het eten van bepaalde voedingsstoffen en kruiden ook invloed op erectiestoornissen en een natuurlijk alternatief voor Viagra biedt. 

Het fragment uit Game Changers

Erectiestoornissen

Wetenschappers van de New England Research Institute stelden vast dat 52% van de mannen boven de 40 jaar last heeft van een zeker mate van impotentie. Impotentie is een gevreesde aandoening onder mannen. Viagra helpt, maar ook een verandering van levensstijl, zoals stoppen met roken, meer bewegen en gezonder eten een rol kunnen spelen. Een erectie is namelijk afhankelijk van de hoeveelheid testosteron, een goed functionerend zenuwstelsel en goede doorstroming van de bloedvaten. Bij een ongezond dieet blokkeren slagaders naar alle belangrijke delen van je lichaam. En dus ook naar je genitale gebied. Een erectiestoornis kan dus ook een belangrijk signaal zijn van hart– en vaatziekten.

Naast een gezonde levensstijl zijn er ook een aantal natuurlijke alternatieven voor viagra.

Aziatische ginseng (Panax ginseng)

Deze panax-soort wordt ook wel Chinese of Koreaanse ginseng genoemd en in veel landen beschouwd als de ‘koning der kruiden’. In Azië is het kruid populair om zijn verjongende werking op het gehele lichaam, maar wereldwijd is het beroemd om zijn uitwerking op het mannelijk lid.Van de wortel van deze plant worden supplementen gemaakt.

De standaardmanier om te bewijzen of een product werkt, is het te vergelijken met een placebo. Op Aziatische ginseng zijn heel wat ‘placebogecontroleerde tests’ gedaan. In een overzichtsstudie van zes van dit soort onderzoeken door het Koreaanse instituut voor voedingsonderzoek bleek Aziatische ginseng een significant effect te hebben op erectiestoornissen, maar in sommige gevallen geeft het slaapproblemen. Ook mensen met onbehandelde hoge bloeddruk moeten voorzichtig zijn met ginseng.

Potentieverhogende voeding

Volgens onderzoek kan een mediterraan voedingspatroon ook een rol spelen. Je kunt kiezen voor:

  • Fruit, zoals appels, bessen, perzik, grapefruit, meloen, aardbeien en tomaten
  • Groenten, zoals selderij, broccoli, okra, aubergine, artisjok, sla, paprika en bataat
  • Peulvruchten als canellinibonen, witte bonen, rode en groene linzen, kikkererwten
  • Vis, zoals sardines, zalm, makreel en forel (een of twee maal per week)
  • Gevogelte, zoals kip en kalkoen (vermijd rood vlees)
  • Volkorenbrood, -granen, -rijst en -pasta
  • Yoghurt zonder suiker en smaakjes
  • Noten, zoals amandelen, walnoten, pecannoten, pistachenoten, cashewnoten en pijnboompit
  • Zaden, zoals pompoenpit, sesamzaad en zonnebloempit
  • Olijfolie
  • Kruiden en specerijen, zoals knoflook, kaneel, oregano, munt, peterselie en koriander

Andere manieren om de pit erin te houden

  • Beperk je buikomvang. Uit onderzoek blijkt dat veel vet rond het middel het seksleven kan verslechteren. Mannen met een grote buikomvang hebben vaker erectie- en ejaculatieproblemen dan mannen met een smalle taille.
  • Kom in beweging. Er zijn aanwijzingen dat duurtraining goed is voor mannen met een erectiestoornis, dus laat de auto vaker staan en probeer een paar keer per week te rennen, wielrennen of zwemmen.
  • Denk holistisch. Een erectiestoornis kan een teken zijn van andere gezondheidsproblemen, zoals een hartaandoening, diabetes of zelfs een slaapstoornis.
  • Stop overige slechte gewoonten, zoals alcohol en sigaretten.
  • Zoek hulp via je huisarts.