Foodwatch gaat actie voeren tegen Albert Heijn. De consumentenorganisatie vindt de producten die onder het “Puur & Eerlijk”-logo verkocht worden misleidend: “Ze zijn absoluut niet – zoals AlbertHeijn op de eigen website aangeeft – met ‘extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu geproduceerd, geteeld of ingekocht’, maar bevatten smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bioindustrie”, aldus Meike Rijksen, hoofd campagnes van foodwatch.

Foodwatch roept mensen op om via e-mails de supermarktketen op zijn verantwoordelijkheid te wijzen. “We willen mensen bewust maken van de misleiding rond het label. Maar het zou het mooiste zijn als de supermarkt deze claim alleen maar zet op producten die écht puur en eerlijk zijn”, zegt Rijksen.

Wat is het probleem?

Volgens de organisatie zegt het logo puur&eerlijk alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is. De rest kan net zo goed bestaan – en bestaat ook werkelijk – uit smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bio-industrie.

Wat wil Foodwatch dat Albert Heijn gaat veranderen? De organisatie formuleerde zes actiepunten voor de grootgrutter:

1. Alle puur&eerlijk-producten zijn gemaakt met respect voor mens én dier én milieu én natuur. Een onafhankelijke instantie bewaakt en toetst de vooraf opgestelde criteria hiervoor.
2. Puur&eerlijk-producten zijn aantoonbaar biologisch.
3. In visschotels met ASC- of MSC-gecertificeerde vis zijn de overige ingrediënten biologisch.
4. In de producten zitten geen overbodige – en zeker geen mogelijk schadelijke – E-nummers of andere kunstmatige toevoegingen.
5. Waar relevant worden altijd fairtrade-ingrediënten gebruikt.
6. Op de verpakking vinden consumenten alle relevante productinformatie helder uiteengezet.

Wil je zelf actie voeren, hier kun je namens foodwatch een email sturen.

Lees ook
[adrotate group=”1″]
K()E 7951: je vleespakket bestellen als het nog in de wei loopt te grazen
AH duurzaamste supermarkt af