Kijk, dat zet zoden aan de dijk! Wat een inspirerende campagne van Intermarché! Worden er nu eindelijk grootschalige stappen gezet tegen de enorme voedselverspilling? Wanneer sluiten de Nederlandse supermarkten een deal met onze AGF-sector?

Intermarché lanceerde een prachtige campagne over De Groteske Appel, De Bizarre Aardappel, De Afschrikwekkende Sinaasappel, De Mislukte Citroen, De Misvormde Aubergine, De Lelijke Wortel en De Onfortuinlijke Mandarijn.

Minder verspilling én betaalbaarder gezonder eten
Door deze lelijke groente en fruit met 30% korting te verkopen, hoeven telers ze niet weg te gooien én kunnen consumenten zich eerder veroorloven om hun aanbevolen dagelijkse vijf stuks groente en fruit te eten. Om klanten te overtuigen van de kwaliteit en de smaak stonden er soep en vruchtensappen van mislukte groente en fruit in de schappen. De pilot was een enorm succes: 24% meer klanten en lege schappen in de winkels, en juichende reacties bij het publiek en in de media.

Andere Franse supermarkten volgen
Vanwege logistieke problemen rollen Intermarché en Leclerc de campagne jammer genoeg (nog?) niet landelijk uit. Ze laten het aan individuele winkels over om mee te doen. Collega-supermarkten willen ondertussen niet achterblijven: Auchan en Monoprix komen nu met vergelijkbare initiatieven. Carrefour sloot een verdrag met het Franse ministerie van Landbouw en start diverse campagnes tegen verspilling. In Groot-Brittannië probeert Tesco de misvormde groenten en fruit te verkopen.

Wettelijke maatregelen
De Europese Unie heeft 2014 uitgeroepen tot het jaar tegen de voedselverspilling. Daarmee is het thema ook bij alle overheden nog eens extra op de kaart gezet. Het Waalse parlement heeft inmiddels een wet aangenomen tegen levensmiddelverspilling door supermarkten. Het weggooien van onverkoopbare, nog eetbare producten is per direct verboden. In het ergste geval dreigt het verlies van de verkooplicentie. Waalse supermarkten zijn nu wettelijk verplicht om hun onverkoopbare waren af te staan aan liefdadigheidsinstellingen.

Welke Nederlandse supermarkt komt in actie?
Nederlandse supermarkten kondigden aan dat ze in 2014 minimaal twee publiekscampagnes tegen voedselverspilling gingen lanceren. Hallo Jumbo, Albert Heijn, Plus en andere Nederlandse supermarktketens!? Natuurlijk vinden we dat een prima idee, want inderdaad – een groot deel van de voedselverspilling komt voor rekening van ons consumenten. Maar tientallen procenten van alle geproduceerde groenten en fruit bereikt de winkels niet eens.. Het gevolg: wij betalen meer dan nodig en/of telers hebben onnodig een veel lagere omzet. Wie van jullie gaat om tafel met de AGF-sector en tilt initiatieven als Ugly Food en Kromkommer naar een 100x hoger plan??

Heb jij al een stip gezet op onze kaart?
Steun Nudge, consumentenplatform voor een duurzame samenleving: www.nudge.nl
.

Dit stuk is eerder gepubliceerd op Nudge en met toestemming overgenomen.

[adrotate group=”39″]

Leestip van Bol.com:

[bol_bestsellers limit=”2″ block_id=”bol__bestsellers” cat_id=”11791″ name=”Inglorious” sub_id=”” title=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”650″ cols=”1″ show_bol_logo=”0″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]