Komkommers voor de Voedselbank dankzij #voedseldank. Foto: Woodleywonderworks, Flickr

Komkommers. Foto: Woodleywonderworks, Flickr

Consumenten kochten dankzij de twitteractie #voedseldank een vrachtwagen vol met 15.000 komkommers voor de Voedselbank. De komkommers zijn tegen een eerlijke prijs aangeschaft direct van een teler en zullen woensdag afgeleverd worden bij de Voedselbank.

De #voedseldank-actie is een initiatief van Stichting Boerenfluitjes, die geleid wordt door Ester Broug. Kort na de start van de Russische boycot vroeg zij consumenten om een tientje te storten om gezamenlijk een hele vracht komkommers op te kopen, rechtstreeks bij de teler. Honderden consumenten reageerden op de oproepen op Twitter, Facebook en Pinterest.

Aanstaande woensdag 3 september gaan de komkommers op pad. De vrachtwagen is geschonken door Van Tol Retail uit Bodegraven. Michael van den Hurk (commercieel directeur): “Zo’n vrachtwagen zet ik graag in. Kost geld, maar geeft ook een goed gevoel”. Nadat de komkommers zijn opgehaald bij de teler in Pijnacker rijdt de vrachtwagen naar het voedselbankdistributiepunt Arnhem. De voedselbank verspreidt de komkommers zelf verder richting Meppel en Deventer.

Boerenfluitjes heeft inmiddels genoeg geld voor ruim negen pallets. Dat zijn meer dan 15.000 komkommers! Het uiteindelijke aantal komkommers wordt de dag voor vertrek bepaald. Geld dat binnenkomt nadat de vrachtwagen gevuld is, gaat naar de voedselbank. Momenteel doen 35.000 huishoudens wekelijks een beroep op een voedselpakket. Deze actie helpt de voedselbanken om hun groeiende aantal klanten van volwaardige en gezonde voeding te voorzien.

Dit project is te volgen via sociale media (#voedseldank) en  http://www.boerenfluitjes.nl/voedseldank/index.html

Lees ook
[adrotate group=”1″]
Twitter-actie #voedseldank nu halverwege succes
Veel aandacht voor twitter-actie #voedseldank om geboycot eten bij Voedselbank te krijgen