Bron: Steve Jurvetson, Flickr.

Bron: Steve Jurvetson, Flickr.

Aan de borreltafel wordt vaak geopperd dat elektrisch auto’s net zoveel of zelfs meer CO2 uitstoten dan zuinige benzine-auto’s. Onzin natuurlijk, zou je zeggen op het eerste gezicht. Echter uit een rapport van Urgenda blijkt dat deze veronderstelling, hoewel onjuist, niet volledig uit de lucht gegrepen is.

[adrotate banner=”34″]

 

Volgens de Europese commissie is de gemiddelde uitstoot van nieuwe benzine- of dieselauto 154 gram per kilometer (g/km) CO2. Dit wordt ook wel de directe emissie genoemd. Naaste de directe emissie bestaat er ook indirecte emissie. Dit is de hoeveelheid CO2 die vrijkomt bij het maken en vervoeren van brandstof. Aardolie moet immers eerst uit de grond gepompt worden, tot benzine gemaakt worden, vervoerd worden etc. Dit levert ook CO2 uitstoot op. Volgens een schatting van CE Delft bedraagt dit zo’n 15% van de directe emissie. Totaal komt dan de emissie van een nieuwe benzine- of dieselauto op zo’n 170-180 g/km CO2. Er zijn echter ook al verschillende zuinige auto’s zoals de VW Polo Blue Motion en de Toyota Prius die op een totale emissie van rond de 100 g/km zitten.

Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit tijdens het rijden. Ze rijden immers op elektriciteit en verbranden niets. Maar bij de productie van stroom komt natuurlijk wel CO2 vrij, zeker als de stroom opgewekt wordt met gascentrales, of nog erger, oude kolencentrales. Ook maakt het uit hoe zuinig een elektrische auto met stroom omgaan. De sportwagens van Tesla verbruiken veel meer elektriciteit per km dan een zuinige stadsauto als de Mitsubishi i-MiEV.

Lees tip: Dit is de top 10 zuinigste elektrische auto’s van dit moment, en hier vind je alle nieuwe elektrische modellen en trends voor 2015

Ook voor elektrische auto’s kan de CO2 uitstoot dus nog flink verschillen.

Urgenda berekende dat een Tesla die rijdt op elektriciteit van een oud type kolencentrale 317 g/km uitstoot. Dit is dus ruim drie keer zoveel als een zuinige benzine- of dieselmotor! Kolencentrales stoten namelijk zo’n 900 tot 1200 gram per opgewekte kWh uit.

Gelukkig ligt de gemiddelde CO2 uitstoot per kWh in Nederland veel lager, namelijk rond de 400 g/kWh. Bovendien daalt dit getal snel. Verwacht wordt dat de uitstoot in 2024 rond de 300 g/kWh ligt, wat een gemiddelde oplevert van 350g/kWh voor de komende tien jaar.

[adrotate banner=”39″]

Oftewel: wanneer je een Tesla laat rijden op deze gemiddelde Nederlandse stroom zakt de uitstoot al tot 77g/km. Dit is dus significant minder dan de zuinige benzine- of dieselmotoren. Daarnaast zakt het aantal gram per kWh energie snel en wordt het dus in de toekomst steeds aantrekkelijker om elektrisch te gaan rijden.

Wanneer je een Tesla op groene stroom laat rijden is de uitstoot het kleinst. De uitstoot van de auto is dan slechts 10 tot 22g/km. Dit is dus 4 tot 10 keer minder uitstoot dan de zuinigste benzine- of dieselmotoren.

Wil je meer weten over elektrisch rijden? In ons dossier kun je meer lezen over alle aspecten van elektrische rijden in Nederland

Bron: Urgenda