Foto: Website AH

Foto: Website AH

De buitenbeentjes van de Albert Heijn zijn nu ook in de schappen van de supermarkt gespot. Sinds december 2014 verkoopt de Nederlandse grootgrutter groenten en fruit die er qua vorm net iets anders uitzien maar nog net zo lekker smaken via internet. Sinds kort worden de dozen met zogenaamde buitenbeentjes ook in de 100 grootste AH-filialen verkocht.

Volgens Albert Heijn zijn buitenbeentjes groente en fruit uit het seizoen die normaliter vanwege hun ‘looks’ worden afgekeurd. Het uiterlijk zegt echter niets over de kwaliteit en smaak: die is gelijk aan de mooie groenten en fruit. De buitenbeentjes worden verkocht in dozen en kosten 3,99 euro.

Albert Heijn is begonnen met de verkoop van buitenbeentjes omdat steeds meer klanten het uiterlijk van groente en fruit minder belangrijk vinden. Het maakt hen niet uit dat een komkommer krom is, als ie maar lekker en vers is, aldus de Albert Heijn. Voorheen werden de misvormde wortelen en kromme komkommers gebruikt voor sappen en soepen, nu liggen ze dus in de schappen van de supermarkt.

Buitenlandse voorbeelden
Afgelopen juni ging een filmpje van de Franse supermarktketen Intermarché viral. In het filmpje kondigde de supermarkt aan groenten en fruit met een afwijkende vorm te gaan verkopen. De campagne over De Groteske Appel, De Bizarre Aardappel, De Afschrikwekkende Sinaasappel, De Mislukte Citroen, De Misvormde Aubergine, De Lelijke Wortel en De Onfortuinlijke Mandarijn bereikte media over de hele wereld.

Ook in Duitsland zijn vergelijkbare initiatieven te vinden. De supermarkten Rewe en Edeka bieden vanaf oktober vorig jaar misvormde groenten aan.