Plastic Tasjes vervuilen milieu. Foto: Tim Parkinson, Flickr

Nooit meer plastic tasjes. Foto: Tim Parkinson, Flickr

Vanaf 1 januari worden gratis plastic tasjes in Nederland verboden. Zal het helpen de plastic soep tegen te gaan of is het slechts een goudmijn voor supermarkten? Een kleine berekening maakt duidelijk dat supermarkten gigantisch veel verdienen op de verkoop van plastic tasjes.

Perverse prikkel supermarkt

Vorig jaar besteedde het KRO programma De Rekenkamer aandacht aan de kosten van de plastic tas. De resultaten waren verrassend: Plastic tasjes bleken bij uitstek dé goudmijn voor de supermarkten. Een plastic tas bij een gemiddelde supermarkt kost toch al gauw 25 eurocent. Dit lijkt goedkoop, maar meer dan de helft van dit bedrag, circa 13 eurocent, blijkt pure winst voor de grootgrutter. In Nederland worden jaarlijks ruim 360 miljoen plastic tasjes verkocht door supermarkten. 360 miljoen maal 13 cent betekent een winst op plastic tasjes van 47 miljoen euro per jaar.

Tassen geniale reclame supermarkt

Plastic tassen zijn win-win voor de supermarkt. Niet alleen wordt er geld aan verdiend, ook levert het fikse reclame op. De Rekenkamer schat dat elke tas goed is voor 75 klantencontacten. Het is reclame waar de consument zelf voor betaalt: gratis reclame voor de supermarkt dus!

Kijktip: Mini-docu over de levenscyclus van de vervuilende plastic tas

Verbod plastic tasjes

Het is de vraag wat het verbod op gratis plastic tasjes in Nederland gaat veranderen voor de supermarkt, de consument en de hoeveelheid plastic afval. Europa wil het gebruik van gratis plastic tasjes al geruime tijd beperken, Frankrijk ging ons voor met een verbod. Gaat het verbod de consument bewuster maken van het gebruik van plastic of wordt het alleen maar een extra winstmechanisme voor de winkeliers?

Opbrengst plastic tasjes naar oplossen probleem

Op dit moment gaat de opbrengst van de verkoop van de plastic tasjes naar de supermarkten. Zou het niet beter zijn als wij, als consument, bepleiten dat het geld van de plastic tasjes ook daadwerkelijk naar het oplossen van het plasticprobleem gaat? We horen graag jullie mening: discussieer mee op onze facebookpagina.

Dit artikel maakt onderdeel uit van het dossier Consuminderen