Dat bananen langer bewaard kunnen worden door een eenvoudige supertip hebben we reeds eerder vermeld. Daaruit rees echter de vraag: in welk stadium is een banaan op z’n gezondst? Als hij onrijp, rijp of zeer rijp is? Een Japanse studie geeft daar antwoord op.

Bananen zijn makkelijker te verteren wanneer ze rijpen. Dit komt doordat de zetmeel wordt omgezet in suiker. Daarnaast blijkt dat, wanneer bananen rijpen, er meer antioxidanten worden gevormd. Wanneer de banaan donkere plekken op de schil heeft, produceert het cachectine, een stofje dat de ontstekingsreactie van ons lichaam stimuleert en daardoor effectief is in het bestrijden van abnormale cellen. Hoe donkerder de plekken op de banaan zijn, hoe effectiever de cachectine is. De Japanse onderzoekers concluderen dat een rijpe banaan acht keer beter is in het stimuleren van het immuunsysteem dan een type 1-6 banaan (zie foto). Je kunt dus het beste een banaan zo rijp mogelijk eten!

Welke banaan is beter

Welk type banaan is gezonder?

Daarnaast voegen de onderzoekers toe dat voor diabetes type 2 patiënten het aan te raden is bananen met pindakaas te eten. De vetten in de pindakaas remmen de absorptie van suiker namelijk af. Daardoor bereiken de suikers je bloedsysteem niet in één keer maar geleidelijk.

Bron: Simple Organic Life

Leestip:

[bol_product_links block_id=”bol_5506cee763b7f_selected-products” products=”9200000030698584″ name=”mooie voedselmachine” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”undefined” show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]