Fietsstad Utrecht ontstond niet vanzelf, maar is gemaakt

Chris Boardman. Foto: Dave Smith, Flickr, Cc: By-Sa 2.0
Chris Boardman. Foto: Dave Smith, Flickr, Cc: By-Sa 2.0
De Tour-start onderstreepte wat veel inwoners al lang wisten: Utrecht is een echte fietsstad. Het is een hardnekkig misverstand dat dit historisch vanzelf zo gegroeid is. Nederlanders worden toch met een fiets onder hun billen geboren?
De Britse Olympisch fietskampioen Chris Boardman rekent af met dit waanidee. Fietssteden ontstaan niet vanzelf, ze worden gemaakt. En Utrecht is nog lang niet af als fietsstad.

Chris Boardman won een gouden medaille bij de achtervolging op de Olympische Spelen in 1992. Tegenwoordig is hij beleidsadviseur bij British Cycling. In die rol bezocht hij Utrecht om de fietscultuur in de Domstad te onderzoeken. In de onderstaande video kun je zien dat hij erg enthousiast is: „De fiets is een goedkope, leuke manier om van A naar B te komen. Het is een gadget die letterlijk de wereld kan veranderen, als we hem de kans geven.”

Meer fietsers, minder verkeersongelukken

Volgens Chris Boardman kreeg de fiets in Utrecht alle ruimte om de stad te veranderen. Tot begin jaren zeventig kreeg de auto juist ruim baan in de Domstad, met onder meer hoge aantallen dodelijke verkeersongelukken tot gevolg. Maar sinds Utrecht voor de fiets als primaire vervoersmiddel koos, is dit aantal spectaculair gedaald. De tweewieler is uitgegroeid tot het belangrijkste vervoersmiddel voor afstanden tot zeven kilometer. Om je een indruk te geven hoeveel mensen in Utrecht fietsen: in landelijke onderzoeken worden fietsroutes met meer dan 5.000 fietsers per dag aangemerkt als drukke routes. Het aantal (brom)fietsers dat per dag de singel om de Utrechtse binnenstad passeert, is ongeveer 125.000!

Fiets belangrijk wapen in strijd voor schone lucht

Utrecht heeft nu de ambitie om een wereldfietsstad te worden. Dat is niet alleen goed voor de verkeersveiligheid, maar ook voor de luchtkwaliteit in de snelstgroeiende stad van Nederland. De fietsstad is dan ook nog lang niet af. Er wordt op dit moment gebouwd aan de grootste fietsenstalling ter wereld. Utrecht legt doorfietsroutes aan, zodat mensen ook de fiets pakken voor afstanden tot 15 kilometer. En er zijn zelfs digitale borden die het aantal vrije plaatsen in de dichtstbijzijnde fietsenstallingen tonen, zodat fietsers snel een plek vinden.

Dit filmpje legt in 90 seconden uit wat Utrecht onderneemt om wereldfietsstad te worden.

Fietsstad Utrecht heeft fairtrade route

Nieuwe inwoners kunnen fietsstad Utrecht op een bijzondere manier ontdekken. Ze ontvangen een welkomstpakket van de gemeente met daarin onder andere een fietsroute langs 16 fairtrade en duurzame adresjes. Zestien ondernemers bieden fietsers van de route iets extra’s wanneer zij hun winkel, café of restaurant bezoeken. Als je geen nieuwe inwoner bent, maar wel de fairtrade route met kortingsbonnen wil fietsen, dan kun je deze tot 10 augustus winnen door origineel fairtrade product op deze Facebook-pagina te plaatsen.

Foto: Dave Smith, Flickr, CC By-SA: 2.0.

Over de schrijver

2 gedachten over “Fietsstad Utrecht ontstond niet vanzelf, maar is gemaakt”

  1. Ja dankzij de linkse groene partijen ligt Utrecht al jaren opengebroeken en is er voor het doorstromings verkeer bijna geen doorkomen meer aan. Ook de winkel bevoorrading is een crime. Dat dit milieu problemen veroorzaakt dat snapt men niet of gebruikt dit als argument om alle verkeer te weren uit Utrecht. Maar zelf laten komt de elite wel met de auto naar hun, werk,. Verder rijden er nog genoeg gemeente voertuigen en bussen rond die niet eens voldoen aan de nieuwe milieu eisen. Maar ja dit zijn uitzonderingen want van de gemeente en dan mag het wel.

Reacties zijn gesloten.