Tesla-selfie door Frissewind

Tesla-selfie door Frissewind

In Noorwegen moeten alle nieuw verkochte auto’s in 2025 elektrisch zijn. Nederland laat zijn doelen voor elektrisch rijden in 2020 juist varen. Dat is opmerkelijk, want de rechter oordeelde eerder dat het kabinet een stapje harder moet lopen om klimaatverandering te beperken. Schone, elektrische auto’s kunnen hier sterk aan bijdragen.

Het losgelaten doel voor elektrisch rijden in Nederland was pittig: 200.000 elektrische voertuigen in 2020, terwijl er nu zo’n 50.000 stekkerauto’s rondrijden. Belangrijkste struikelblok: wie kan een elektrische auto betalen? Ze zijn in de regel fors duurder in aanschaf dan een benzineauto.

Elektrische auto’s gaan pas echt de snelweg beheersen als elke Nederlander er één kan betalen. Experts verwachten dat dit over een aantal jaar het geval is. Tony Seba, professor aan de universiteit van Stanford en expert op het gebied van marktdisrupties, ziet bijvoorbeeld zo’n sterke daling in de batterijkosten, dat hij een omwenteling in de autobranche verwacht door de opkomst van goedkope stekkerauto’s. Fabrikanten doelen er nu al op om elektrische auto’s voor 15 duizend euro op de markt te brengen.

Maar zo ver is het nu nog niet, dit kan misschien nog wel vijf jaar duren. De duurzame actie-organisatie Natuur & Milieu vindt dat te lang. Het is hoog tijd dat elektrische auto’s betaalbaar worden voor iedereen.

Meer elektrische auto’s op de weg betekent een schoner Nederland, berekende TNO eerder dit jaar. Een stekkerauto stoot 40% minder CO2 uit. Als de wagen op groene stroom rijdt, stoot hij zelfs 100% minder CO2 uit dan benzine- of dieselauto’s. Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar fijnstof of NOx uitkomt. Pure winst voor onze gezondheid en het klimaat. Bovendien zijn elektrische auto’s veel stiller.

Daarom wil Natuur & Milieu een tijdelijke stimuleringsmaatregel voor consumenten: een aanschafpremie van €5000,-. De organisatie heeft hiervoor een petitie geopend. Ondertekenaars maken kans op een weekend rijden in een Tesla.

Als elektrische auto’s financieel aantrekkelijk zijn, dan blijken mensen er wel degelijk voor te kiezen. De afgelopen jaren profiteerden vooral zakelijke rijders die elektrisch wilden rijden van fiscale voordelen. 95% van alle elektrische auto’s in Nederland wordt dankzij deze fiscale voordelen gebruikt door zakelijke rijders. Wie eenmaal elektrisch rijdt, wil niet meer terug naar een benzine of dieselauto.

Eerder dit jaar presenteerde het kabinet een voorstel voor de autobelastingen tot en met 2020. Hierin stond nog geen aanschafpremie voor elektrische auto’s. Met de petitie wil Natuur & Milieu dit veranderen.