Dit is de Top 50 wereldverbeterende projecten van de ASN-Bank Wereldprijs

Top 50 Wereldprijs
Bron: Voor De Wereld Van Morgen
Een betere wereld heeft slimme ideeën nodig. Gelukkig blijken er heel wat mensen rond te lopen met mooie plannen. De ASN Bank Wereldprijs ontving maar liefst 240 inzendingen. Hieruit is nu een top 50 geselecteerd die kans maken op de themaprijzen en de publieksprijs.

Wereldverbeterende projecten krijgen een vliegende start bij de ASN Bank Wereldprijs. Winnaars maken niet alleen kans op een geldprijs, maar ook op coaching, training en publiciteit. In vijf verschillende categorieën zijn nu telkens 10 plannen geselecteerd. Elke inzending is zorgvuldig beoordeeld op de duurzaamheidscriteria. Daarnaast is gekeken naar haalbaarheid, originaliteit, impact en volledigheid.

Tweede leven voor batterijen uit stekkerauto’s

De ideeën lopen sterk uiteen. Zo zoekt Durzacycle naar een tweede leven voor de grote batterijpakketten uit elektrische auto’s. Nu vormen de batterijen bij verwijdering uit de auto een grote belasting voor het milieu. Terwijl ze heel goed gebruikt kunnen worden als energieopslag van duurzaam opgewekte energie of als extra buffer voor piekmomenten. Zo wordt de CO2-voetafdruk van eigen opgewekte energie nog kleiner.

De Breihub wil de maakindustrie terugbrengen in ons land. Het breit elk denkbaar product (binnen de technische mogelijkheden), van truien en sjaals tot een nieuwe hoes voor je versleten stoel. Hierbij gebruikt de Breihub zoveel mogelijk gerecyclde materialen, zoals garen gesponnen uit gerecyclede PET-flessen en reblends van oude ingezamelde kleding.

In het kader van ‘no waste’ wil ThijsTea ijsthee maken van fruit dat dreigt weggegooid te worden omdat het lelijk of oud is. Zo redt het bedrijf zoveel mogelijk fruit, maar soms ook bepaalde groentes van verspilling. Door het te verwerken tot een frisdrank is het nog minimaal 12 maanden houdbaar buiten de koeling.

Doneren aan goede doelen zonder geld uit te geven

Het bedrijf 4Morgen heeft ook een opmerkelijke missie: het wil zorgen dat iedereen goede doelen kan steunen zonder dat dit geld of tijd kost. Klinkt te mooi om waar te zijn? Bijna, want het kan wel. 4Morgen heeft afspraken met honderden webwinkels. Iedere keer als je iets koopt bij een webwinkel keren deze winkels een bedrag uit aan 4Morgen dat jij aan je favoriete goede doel mag geven. Voor webwinkels is de winst dat ze minder geld aan reclame hoeven uit te geven. Als je via 4Morgen winkelt, ontvangt deze organisatie een deel van het reclamegeld van webwinkels. Dat geld doneer jij. In plaats van lastig gevallen worden door banners, geef je nu dus zelf reclamegeld van anderen uit aan goede doelen die jij wilt steunen.

Bekijk hier de Top 50.

Over de schrijver