Bij We Drive Solar rijden deelauto’s op zonne-energie

Daken met zonnepanelen zijn al bijna vanzelfsprekend in iedere straat. Maar als iedereen straks zonnestroom gebruikt, gaat het licht dan uit als de zon niet schijnt? Utrechter Robin Berg bedacht een briljante oplossing om zonne-energie op te slaan én te gebruiken voor een autodeelsysteem: We Drive Solar. hetkanWeller Matthijs Sienot bezocht een informatie-avond.
Het is dringen in het Parkhuis. De opkomst overtreft de verwachtingen van de organisatie. Er moeten al snel extra stoelen worden bijgezet.
Als iedereen zit, krijgen we een presentatie te zien over de weergaloze opkomst van zonne-energie. Volgend jaar komen er elke dag wereldwijd één miljoen zonnepanelen bij. Robin Berg voorspelt dezelfde groeitrend voor schone energie als disdruptie-kenner Tony Seba, waarover hetkanWel al eerder schreef: een totale omschakeling naar schone energie in 2030. Deze voorspelling wordt zowel ondersteund door de explosie van zonnepanelen als door windparken op zee die nu al tien keer zo goedkoop zijn als twee jaar geleden.

Opslag van schone energie hard nodig

„Maar wat doen we als het windstil en bewolkt is?”, vraagt Robin Berg. Hij benadrukt dat de opslag van schone energie de volgende opgave is in de energietransitie. En ook op dat gebied gaan de ontwikkelingen snel. Accu’s zijn het afgelopen jaar twee keer zo goedkoop geworden. „Op de batterij in de nieuwe Renault ZOE kun je 300 kilometer rijden, dat is dubbel zo veel als vorig jaar, voor bijna dezelfde prijs.”
De meeste mensen rijden veel minder dan 300 kilometer per dag. Ze houden dus energie over in hun accu. Die stroom kun je gebruiken om terug te leveren aan het huis, dankzij de slimme laadpalen die Robin Berg ontwikkelde met zijn bedrijf LomboxNet. Daarmee kun je de accu van je auto opladen, maar je kunt ook je huis van stroom voorzien door de accu te ontladen. In de Utrechtse wijk Lombok ontstaat hiermee al het eerste buurtenergie-netwerk van Europa.

Auto’s zijn ruimtevreters in de stad

Robin Berg merkt nog iets anders op. Auto’s staan voornamelijk stil. In grote steden zorgt dat voor veel loze ruimtevreters, terwijl je die parkeerplaatsen ook kunt gebruiken voor bijvoorbeeld voetbalvelden of bomen. Aangezien Utrecht al koploper is in autodelen, bedacht Berg daarom een bijzonder autodeelsysteem. Hiermee bouwt hij verder op zijn technologie van slimme laadpalen: We Drive Solar.
„De naam verwijst niet alleen naar het elektrisch rijden op zonnestroom, maar ook naar de mensen die samen het gebruik van zonne-energie groter maken.” Als je een abonnement neemt op We Drive Solar, kun je 300 kilometer rijden op één batterij. Robin Berg: “Maar dat is nog niet alles. Je krijgt ook je eigen laad-parkeerplek die bovendien onderdeel is van het wijkenergiesysteem van de toekomst.”

Autorijden wordt zo heel goedkoop

Robin Berg (Links) In Gesprek Met Matthijs Sienot
Robin Berg (Links) In Gesprek Met Matthijs Sienot
Op dit moment kunnen mensen die in Lombok wonen al direct meedoen met We Drive Solar. Als je in een andere wijk woont, kun je je aanmelden. Zodra er dan nog twee mensen in jouw buurt willen meedoen, kan er een laadpaal worden geplaatst en kun je beginnen met het autodelen. „Het uitgangspunt van de gemeente is dat je de laadpaal deelt met drie gebruikers. Zo zorgt het systeem namelijk ook voor meer beschikbare ruimte in de stad.”
Als je snel wilt beginnen met het delen van een stekkerauto op zonne-energie kun je ook zelf mensen in je buurt proberen over te halen. We Drive Solar helpt je graag met flyers en informatie-avonden. Vanaf €99,- per maand heb je dan al een deelauto, veel goedkoper dan een eigen middenklasser die ongeveer €519,- per maand kost aan verzekeringen, belastingen, onderhoud, afschrijvingen en brandstof.

Deelauto’s op zonne-energie kunnen nog goedkoper worden

Volgens Robin Berg kunnen de abonnementskosten nog lager worden als er meer 
inkomstbronnen ontstaan voor dit nieuwe buurtenergienetwerk. „Nu verdienen we aan abonnementen en we zijn in gesprek met de netbeheerder over een beloning voor het opvangen van gebruikspieken. Wij kunnen een te veel aan opgewekte schone stroom makkelijk opslaan in de accu’s in ons netwerk. Als er een grote stroomvraag is, kunnen we juist 
bijspringen door stroom af te geven. Zo zorgen we voor balans op het netwerk, wat van grote waarde is voor de netbeheerders.”
Daarnaast kan ook het Rijk bijspringen, vindt Berg. Nu ontvangen bedrijven die zonnepanelen op hun dak leggen subsidie voor de grootschalige opwekking van duurzame energie. „Maar we zijn er niet met de opwekking van schone energie alleen, we moeten ook zorgen voor opslag. Als we het energiesysteem van de toekomst willen bouwen, moeten we dat snel stimuleren.”
Eerder deze week had minister Kamp een enorme meevaller in de subsidie die verstrekt moet worden aan 100 windmolens op zee, goed voor stroom aan één miljoen huishoudens. Die zouden vijf miljard euro moeten kosten, maar de subsidieteller stopte al bij 300 miljoen euro. Dat is nog geen tiende van de verwachte kosten! Je zou toch zeggen dat daarmee genoeg ruimte ontstaat om ook de opslag van duurzame energie te stimuleren?
Na mijn bezoek aan We Drive Solar wil ik zelf ook graag een deelauto op zonne-energie. Ik zoek daarom nog twee andere deelnemers in de wijk Het Zand in Leidsche Rijn. Wie doet mee? Mail ons: redactie@hetkanWel.nl.

Over de schrijver

2 gedachten over “Bij We Drive Solar rijden deelauto’s op zonne-energie”

  1. Pingback: Hoe kun je jouw reiskilometers slim vergroenen?

  2. Pingback: 2016 - Dit vonden wij de meest inspirerende filmpjes van het jaar

Reacties zijn gesloten.