In New York opende onlangs de pop-up shop ‘Package Free’ haar deuren. Package Free is een tijdelijke ‘one stop shop’ met duurzame alternatieven voor dagelijkse gebruiksvoorwerpen, zoals bamboe tandenborstels, cosmetica en wasmiddel in bulk en kleding. Hadden wij in Nederland niet ook zo’n verpakkingsvrije winkel? 

De opening van ‘Package Free’ werd groot gebracht door de internationale pers. Zo schreef CNN een lovend artikel met de kop ‘Zero waste isn’t just for hippies anymore’ en stelde dat een afvalvrije levensstijl was doorgebroken. Maar in Nederland hebben we al enkele verpakkingsvrije winkels gehad, dus wat maakt deze winkel nu juist zo bijzonder?

Geen producten, maar een beleving

Package Free is gevestigd in een van de meest trendy wijken van Brooklyn. Er wonen artiesten, kunstenaars en ondernemers. Alles klopt aan de winkel, de producten zijn met zorg geselecteerd, de ligging is midden in de doelgroep en de inrichting is aansprekend en afvalvrij.

Package Free shop

Package Free shop in New York

Naast het verkopen van producten, geven ze ook tips, organiseren ze workshops en feestjes. Het is duidelijk: deze verpakkingsvrije winkel verkoopt niet zomaar producten, maar een beleving!

Een goed team

Het idee voor Package Free komt van twee invloedrijke New Yorkers, beiden met een zero waste lifestyle. Daniel Silverstein heeft een eigen modelabel en Lauren Singer schrijft over haar zero waste lifestyle op haar succesvolle blog ‘Trash is for Tossers’. Lauren inspireert duizenden mensen om haar voorbeeld te volgen, door te laten zien dat gemak en zero waste heel goed samengaan. Daniel en Lauren besloten samen om Package Free te openen, waar mensen konden ervaren dat het echt gemakkelijk is om duurzame keuzes te maken.

Succesfactor

Kan de combinatie van een goede locatie, mooie producten, aansprekende communicatie, afwisselende workshops en inspirerende ondernemers mensen echt zo ver krijgen om hun koopgedrag te veranderen? Is dat de succesfactor? Het lijkt een open deur, maar blijkt in de uitvoering een stuk ingewikkelder. Dat ondervonden twee Nederlandse verpakkingsvrije winkels.

Verpakkingsvrij in Nederland

Terwijl in verschillende Europese steden steeds meer verpakkingsvrije winkels geopend worden, sloten in 2016 twee Nederlandse winkels binnen een jaar. Beide kwamen tot stand via crowdfunding en kregen veel media aandacht. Helaas liep het minder goed dan gedacht.

Bag & Buy Utrcht

Redacteur Maartje kwam graag  in de verpakkingsvrije winkel Bag & Buy 

In Groningen kwamen de klanten in het begin van heinde en ver, maar bleken dat niet structureel vol te houden. Mensen kozen uiteindelijk toch voor het gemak van de ‘gewone’ supermarkt bij hen in de buurt. De locatie klopte niet bij het concept. De winkel in Utrecht had een mooie plek midden in de stad, maar niet genoeg klanten. Had het op die plek meer succes gehad met een combinatie van voedingsmiddelen en een groot aanbod non-food producten, zodat dagjes mensen ook spontane aankopen konden doen? Bij beide winkels ontbrak iets, waardoor ze klanten niet wisten te binden. In Gent lukt dat wel.

Ohne heeft het allemaal

In de stad Gent in België lijken de initiatiefnemers van verpakkingsvrije winkel Ohne wel alles in huis te hebben om hun klanten te helpen minder afval te produceren. Ze openden onlangs een tweede filiaal. Beide winkels hebben een goede locatie midden in de duurzame doelgroep, een zichtbaar en leuk team, mooi vormgegeven winkels en social media volhumor en acties om klanten te blijven verrassen.

In het nieuwe filiaal verkopen ze ook gebruiksvoorwerpen, boeken, organiseren ze workshops en geven ze tips om afval te besparen. Ook hier verkopen ze, net als bij Package Free, niet alleen goede producten, maar een beleving. En zeg nou eerlijk, wie is daar niet gevoelig voor?

Lees verder over verpakkingsvrij winkelen.