Het jaar 2017 is ten einde en dat betekent dat het tijd is om terug te kijken. In dit jaaroverzicht delen we de meest spraakmakende, originele en best gelezen blogs van 2017 met je. En één ding is duidelijk: 2017 was het jaar van zelfvoorzienend wonen, in alle vormen en maten.

Wonen in alle vormen en maten

Met stip op 1 stonden dit jaar onze blogs over wonen. Wonen in een tiny house bleek een droom van velen. We deden een oproep waarin we tiny house bewoners voor een natuurgebied zochten en de reacties bleven maar binnenstromen. Tips om je eigen tiny house te ontwikkelen of in te richten vonden ook gretig aftrek, net als het nieuws over tinyfindy, een funda voor tiny houses. We gaven exemplaren weg van het boek ‘Tiny Houses‘ van Monique van Orden en we schreven volop over andere niet alledaagse woonvormen, zoals micro-appartementen, wonen in een kas of boerderijhoppen.

We love nature

Dat we van groen houden, dat mag duidelijk zijn en die liefde uitte zich afgelopen jaar op verschillende manieren. We schreven over natuurlijke producten, maar ook over natuurbeleving. Zo interviewden we Pleun uit Den Haag, die altijd op blote voeten loopt en zich daar heerlijk bij voelt. Uit de reacties bleek dat Pleun niet de enige is. Toen de zon ging schijnen, bleek onze blog over huidvriendelijke zonnebrand een schot in de roos. Net als het verhaal over de bijzondere camping ‘Hof van Moeder Aarde’. Op deze camping delen de bewoners de wens om bewust, duurzaam en zelfvoorzienend te leven. Voor velen bleek dit de ultieme plek om je vrije tijd door te brengen. In het najaar ging de redactie op een streng plastic-dieet en deelde de beste tips en tools.

blote voeten

Eerlijke kleding

Een absolute mode-hit was het artikel over schoenen van ananasleer. Laura Straver startte de webwinkel EN& en ontwikkelde te gekke schoenen van ananasleer. Er bleek echt behoefte te zijn aan vegan schoenen. Ook onze blog met een overzicht van duurzame jeansmerken bleek te voorzien in een behoefte. Iedereen in Nederland heeft wel een of meerdere spijkerbroeken en zo’n lijst helpt je met het maken van de juiste keuze. Net als de lijstjes van duurzame zwem– en sportkleding.

duurzame sportkleding

Minimalisme

Een ander belangrijk thema in 2017 was minimalisme. Het onderwerp leidde tot mooie discussies toen onze redacteur Sjoske een maand lang ging ontspullen. Zij deed eigenhandig 465 spullen de deur uit en dat beviel haar bijzonder goed. De Japanse Fumio Sasaki ging een stapje verder dan Sjoske. Hij werd minimalist en schreef daar de bestseller ‘Vaarwel Spullen’ over. Ook in 2018 zullen we aandacht aan het thema besteden.

We zijn bij hetkanwel benieuwd wat 2018 gaat brengen. In elk geval hopen we je ook volgend jaar weer te mogen verrassen met mooie blogs die inspireren om groener, eerlijker en leuker te leven.

Happy New Year.