Nederland werd deze week wereldnieuws. En dan heb ik het niet over de internationale aandacht voor de bevroren Amsterdamse grachten waarop massaal geschaatst werd. Nee, dan heb ik het over ’s werelds eerste plasticvrije winkel, in Amsterdam West. Afgelopen woensdag opende de pop-up store van Ekoplaza daar zijn deuren en dat ging niet ongemerkt voorbij. Niet alleen de Nederlandse pers, maar ook het Amerikaanse CNN en de Britse Guardian besteedden aandacht aan het fenomeen. Tijd voor hetkanWEL om er een kijkje te nemen.

Pop-up store

De pop-up store,  of eigenlijk het Ekoplaza Lab, is een kleine winkel dat bijna 700 plasticvrije producten verkoopt.  Het is de bedoeling dat de winkel twee maanden open blijft en daarna verhuist naar een andere tijdelijke locatie. Op deze manier probeert Ekoplaza de aandacht van de consument en van de leveranciers te vestigen op de plastic soep, die maar blijft groeien dankzij de talloze plastic verpakkingen in bijvoorbeeld supermarkten.

Plasticvrij verpakken

In de winkel staan bij de producten verschillende borden uitgestald die uitleg geven. Zo staat er bij de thee vermeld dat er geen onnodig cellofaan om de papieren doosjes zit. Bij de glazen potten en flessen vind je een pleidooi om het statiegeld weer in te voeren, omdat glas een prima alternatief is voor plastic. Zo vind je er glazen potten hummus, dat normaal vaak in plastic bakjes verkocht wordt. Ook papier is een prima alternatief voor plastic, zegt een groot bord bij een schap vol papieren zakken bloem en meel.

Biologisch afbreekbaar plastic

Toch liggen er hele schappen vol met plastic verpakkingen in de winkel. Sla en gesneden groenten bijvoorbeeld. Maar ook de noten en zaden liggen in plastic zakjes uitgestald. Grote witte borden maken duidelijk dat het hier om biomateriaal gaat, dat binnen 12 weken composteert in koolstof, water en aarde. Goed om te weten, want de argeloze bezoeker zou in een ‘normale’ supermarkt denken dat het hier om echt plastic gaat. Het kleine groene logo waaruit moet blijken dat het materiaal composteerbaar is, is nauwelijks vindbaar. Daarom heeft elk product in deze winkel een duidelijk zichtbare witte sticker gekregen met de woorden plastic free.

Keurmerk plastic free

De pop-up store is een initiatief van Ekoplaza in samenwerking met de Amsterdamse Plastic Soup Foundation en de internationale organisatie A Plastic Planet uit Londen. Deze laatste is verantwoordelijk voor de witte plastic free stickers op de producten. Hiermee introduceren ze een nieuw keurmerk. Met de sticker zie je één oogopslag dat er gegarandeerd geen plastic in het product verwerkt is. Alle producten met dit keurmerk zijn juridisch door Client Earth geaccordeerd.

Internationale pers

De aanloop in het kleine winkeltje is vrij groot. Dat kan ook niet anders na de internationale aandacht die het initiatief deze week kreeg. Zo schreef The Guardian dat de opening van de winkel een mijlpaal is in de wereldwijde strijd tegen plastic vervuiling. En CNN had het over een ‘gangpad van hoop’. In deze tijden waarin we in normale supermarkten glutenvrije, lactosevrije en veganistische producten kunnen kopen, is het toch raar dat je nog nauwelijks plasticvrije producten kan krijgen.

De winkel

De sfeer in de winkel is er één van nieuwsgierigheid en enthousiasme. Iedereen maakt een praatje bij de kassa met vragen over het afbreekbare plastic, de reacties van de leveranciers en de aandacht van de internationale pers. Er worden wat suggesties op een groot bord geschreven en over het algemeen gaan er twee grote duimen omhoog voor dit initiatief. Ik zou zeggen: als je in de buurt bent, neem een kijkje. En laten we hopen dat de grote supermarkten op z’n minst plasticvrije zones gaan instellen om uiteindelijk al het plastic in de ban te doen.