Het aantal elektrische auto’s op de weg stijgt weliswaar snel, maar de verkoop blijft ver achter bij de interesse. Daarmee kunnen consumenten geld mislopen, want stekkerauto’s zijn voor veel potentiële kopers al goedkoper dan benzineauto’s. Hoe kunnen we meer elektrische auto’s verkopen? Daarover stelde ik onlangs kamervragen.

In Nederland was 3% van de nieuwe auto’s in 2017 elektrisch. Dat is veel minder dan de 10% die het kabinet in 2020 voor ogen heeft. Dit wordt onder andere veroorzaakt door het beperktere bereik van de batterij, het aantal beschikbare modellen en onbekendheid met elektrisch rijden.

Verder hikken consumenten aan tegen de hogere aanschafprijs van stekkerauto’s. Terwijl veel e-rijders op wat langere termijn goedkoper uit zijn dan benzinerijders. Je betaalt weliswaar meer bij de aankoop, maar je betaalt een stuk minder voor brandstof en onderhoud.

Dubbeltje per kilometer

Volgens berekeningen van onderzoeker Auke Hoekstra van de TU Eindhoven ben je hierdoor 10 cent per kilometer goedkoper uit. Afhankelijk van de provincie waar je woont en het gewicht van je auto betaal je daarnaast ook nog eens €50,- per maand minder aan wegenbelasting. Nog los van dat belastingvoordeel, verdien je een prijsverschil van €6000,- dus terug in vijf jaar.

Natuurlijk kan niet iedereen in een keer €35.000,- ophoesten voor bijvoorbeeld een nieuwe Nissan Leaf. Maar ook daarvoor is tegenwoordig een oplossing: private lease. Dan betaal je bijvoorbeeld €500 per maand, en rijd je direct een nieuwe Leaf. Nog steeds een behoorlijk bedrag, maar al wel haalbaarder voor meer mensen. Bij deze leaseprijs zit overigens meteen stroom inbegrepen voor 10.000 kilometer per jaar.

Financieel voordeel

De verkoop van stekkerauto’s vraagt daarom om een ander verhaal dan die van reguliere modellen. Het gaat niet alleen om wat je betaalt bij de aanschaf, maar ook wat je daarna kwijt bent. Als je het zo bekijkt, is elektrisch rijden al voor 20% van de potentiële kopers financieel aantrekkelijk, volgens een rapport van TU Eindhoven over elektrisch rijden.

Daarom was ik blij dat de staatssecretaris antwoordde op mijn kamervragen dat ze een betere verkoop van stekkerauto’s wilde bespreken met branchepartijen. Het idee om de verkopers op cursus te sturen, trok daarbij veel media-aandacht. Maar zelf zie ik vooral veel in het zichtbaar maken van de kosten over de totale levensduur.

Vergelijken op prijs levensduur

Je ziet dan bijvoorbeeld naast de aanschafprijs ook de totale kosten voor de auto over vijf jaar. Zo kun je benzine-auto’s en elektrische auto’s beter en sneller vergelijken. Dit kostenbewustzijn kan bovendien goed worden gestimuleerd via de brede communicatiecampagne die de staatssecretaris ook voor ogen heeft.