Je leest er steeds vaker over; periodiek vasten, ofwel eten met tussenpozen. Door te vasten voel je je gezonder, krijg je meer energie, heb je minder last van ontstekingen en verbrand je meer vet, maar hoe werkt het in de praktijk? Ik probeerde het uit.

Zes kleine of drie grote maaltijden per dag, wel of geen tussendoortjes, niet meer eten na acht uur; weet jij nog wat het beste is? Van welk eetpatroon krijg je bakken met energie en blijf je op een – voor jou – gezond gewicht? Vragen waar de meeste van ons graag een antwoord op zouden willen, maar niet altijd krijgen.

Je hormoonhuishouding verandert

Als je wat ouder wordt, verandert je lijf en je hormoonhuishouding. Ook je stofwisseling vertraagt en dat merkte ik deze zomer. Toen ik begin twintig was, verdwenen de extra kilo’s van drie weken Italië net zo snel als het bruin op mijn benen, maar dit jaar was dat niet het geval. Wat moest ik doen? Geduld hebben of in actie komen?

Intermittent vasten

Ineens leek mijn timeline op Facebook vol te staan met diëten en adviezen om meer te bewegen. Bij Facebook weten ze natuurlijk niet (of wel) dat ik niet zo van dietenhoud en veel sport, maar mijn interesse werd gewekt door intermittent vasten. Het zou goed zijn voor mijn gezondheid, mijn weerstand kreeg een boost, ik zou vet verbranden, beter slapen, huidveroudering tegengaan, mijn suikerverslaving doorbreken en mijn lichaam beter leren kennen. Daarbij zou ik me vrijer gaan voelen, door te beseffen dat het niet erg is om een beetje honger te hebben. Dat laatste was ik niet zo zeker van, maar de rest klonk best goed. Ik besloot het te proberen.

Verschillende manieren

Ik speurde allerlei sites af en kwam er achter dat intermittent vasten op verschillende manieren kan. De interpretatie is elke keer net iets anders, maar samengevat zijn er drie manieren:

  1. Je eet elke dag in een periode 8 uur (dit kun je ook inkorten), bijvoorbeeld tussen 12 en 8 uur. Dat zijn dus 8 uren waarin je eet en 16 uur die je vast. Tijdens het vasten drink je water, thee en zwarte koffie. Tijdens de uren dat je eet, zijn er geen voedingsmiddelen uitgesloten, maar het is natuurlijk logisch dat gezond eten de voorkeur heeft.
  2. Je eet 5 om 2. Dat betekent dat je 5 dagen in de week normaal eet en twee dagen achter elkaar vast. Tijdens die dagen eet je niet meer dan 500 (vrouw) of 600 (man) calorieën.
  3. Je eet 6 dagen normaal en 1 dag helemaal niet. Je drinkt dan alleen thee, water en zwarte koffie.

Niet eten is gemakkelijker

Met vasten eet je dus wel, of niet. Voor veel mensen is het gemakkelijker om niets te eten, dan weinig te eten, of met allerlei restricties. De voordelen van het vasten beginnen nadat je zo’n 12 uur geen calorieën meer hebt binnen gekregen. Dan begin je vet te verbranden. Voor mij was de eerste optie de beste (16/8), of eigenlijk de gemakkelijkste keuze. Een paar uur per dag niet eten, dat zou wel moeten lukken. Ik besloot om mijn ontbijt over te slaan en mijn dag te beginnen met een gezonde en goed vullende lunch.

intermittent vasten zonder pannenkoeken

De knop om

Inmiddels houd ik het al drie weken vol, maar het gaat niet vanzelf, zoals de meeste blogs suggereren. De eerste twee dagen gingen gemakkelijk, want ik was erg gemotiveerd. ’s Ochtends had ik een lichte hoofdpijn, maar verder had ik geen klachten of honger. De dagen erna snakte ik ’s ochtends naar een goed ontbijt en een cappuccino. Ook dat ging weer over. Ik dacht dat ik de knop had omgezet, maar vanmorgen had ik het echt heel zwaar. Ik had gesport, zat achter mijn computer om te schrijven, maar kreeg niets op papier. Mijn energieniveau was laag en ik was erg sjacherijnig. Ik besloot om mijn stuk even te laten liggen en iets anders te doen en gek genoeg herstelde ik best snel. Uiteindelijk had ik toch een productieve ochtend.

Geen middag dip meer

Overall voel ik me dan ook best goed met dit schema. Ik heb wat zelfmedelijden als ik mijn familie lekker zie ontbijten, maar daar kom ik wel overheen. Als ik uitga, verschuif ik de uren een beetje. Dat gaat gemakkelijk en daardoor is het ook vol te houden. Verder drink ik veel water en thee als ik honger heb. Positief is dat ik minder behoefte heb aan koffie, suiker en snacks. Ik lunch gezond en uitgebreid en daar red ik het mee tot het avondeten. Ik sla dus echt een maaltijd over en dat scheelt al snel zo’n 400 caloriën. Tussendoor heb ik gek genoeg minder behoefte aan snacks en ook mijn middag dip blijft uit (die heb ik ’s ochtends al gehad), maar om nou te zeggen dat ik blaak van de energie? Of beter slaap? Dat mijn huid straalt en de kilo’s er af vliegen? Niet echt. Misschien moet ik volhouden en geduld hebben. En anders toch naar mijn moeder luisteren en de dag gewoon weer beginnen met een gezond ontbijt.

Wordt vervolgd. Heb jij zelf ervaringen met intermittent vasten, die je wilt delen? Laat je het dan weten onder de blog?