Het online platform van Poppy to PUMPKIN inspireert jonge ouders om duurzame keuzes te maken. Het platform laat zien dat er alternatieven zijn voor veel reguliere producten, die ziekenhuizen, of verloskundige nu nog standaard aanreiken. HetkanWEL interviewde Laura de Jong, de oprichtster van Poppy To PUMPKIN. 

Jonge ouders helpen met kiezen

“Als je zwanger bent, krijg je heel veel informatie te verwerken. De verloskundige zegt bijvoorbeeld: ga nu je kraamzorg regelen, of ga nu uitzoeken of je de nipt test wil doen. Je krijgt ook een blije doos, maar er staat nergens dat die informatie gesponsord is. Als je overal dezelfde gesponsorde informatie en merken ziet, denk je als ouder al snel: dan zal het wel goed zijn. Ik wil ouders laten zien wat mogelijke alternatieven zijn, want er is inmiddels voor bijna elk product een duurzaam alternatief te vinden.

De meeste mensen hebben niet veel tijd om diepgravend onderzoek te doen naar de producten. Met het nieuwe platform poppy to PUMPKIN wil ik mensen daarbij helpen. Ik laat ze mooie groene merken zien. Ook onderwerpen, zoals ’ga je part-time of fulltime werken, en hoe bespreek je dat met je partner?’, komen aan bod. Tijdens de zwangerschap moet je veel belangrijke keuzes maken. Speciaal voor die periode ontwikkelde ik bijvoorbeeld de zwangerschapskalender: een online ‘gids’ die aanstaande ouders week voor week tips geeft over zaken als gezonde voeding die cruciaal zijn in de fase voorafgaand aan het ouderschap. Dit maakt het overzichtelijk en makkelijk om stap voor stap duurzame keuzes te maken.”

De geboorte van Poppy

“Ik kwam erachter dat ik op mijn eigen blog (Laura & James, een duurzaamheidsblog) een stijl gebruikte, die niet de massa aanspreekt. Ik wilde me wel op die doelgroep gaan richten, omdat als we de massa verleiden om duurzame keuzes te maken, dan hebben we echt slagkracht. Toen bedacht ik Poppy. Aan de hand van blogartikelen op de website neem ik ouders mee in hun zoektocht naar goede producten.

Ik help keuzes te maken, door te vertellen over de producten, mijn ervaring ermee, en de waarde ervan. Ik vertel bijvoorbeeld over wasbare luiers maar ook over eco-luiers. En neem een wollen rompertje, dat gaat heel lang mee! Je merkt dat je het ook weer goed kan doorverkopen. Ik zou het fijn vinden als mensen het eens zouden proberen. En merken wat het voor je kan doen. Vanuit mijn ervaringen, richt ik me met al die verschillende onderwerpen op de massa.”

De missie van Laura

“Mijn missie? Dat zoveel mogelijk baby’s in Nederland een groene start krijgen’. En dat het anders gaat dan nu zoals bijvoorbeeld in het ziekenhuis, waar baby’s standaard een Pamper aan krijgen en worden ingezeept met Zwitsal. Die producten worden met hele pallets ziekenhuizen binnengereden. Ik wil mensen in de eerste fase van het ouderschap, waarin ze ineens de verantwoordelijkheid krijgen over zo’n mini, kennis laten maken met duurzaamheid. Dé fase om nieuwe keuzes te maken, wat mij betreft, waarin je waarden en normen mee kan geven.”

 

Rol als influencer

“Poppy to Pumpkin werkt samen met duurzame bedrijven die een platform zoeken om hun product onder de aandacht te brengen. “Ik zoek altijd eerst zelf uit of ik een product zelf wil gebruiken. Mensen vragen mij ook: ‘wat gebruik jij’? Ik beschouw mezelf dus als een influencer, beter gezegd: een ‘micro-influencer’, met een focus op duurzaamheid. Alles wat op onze foto’s staat is duurzaam en je kan er vanuit gaan: ‘als je het bij Poppy ziet, dan is het goed’. Er staat overigens altijd bij dat het een samenwerking is met het merk, wel zo transparant.”

Op de negenmaandenbeurs

“We hebben het platform gelanceerd tijdens de Negenmaandenbeurs, om meteen de doelgroep te kunnen bereiken. En dat ging heel goed. Mensen kwamen op ons af voor de mooie co-sleeper (een bedje waar een baby de eerste maanden in kan slapen en dat bevestigd kan worden aan het bed van de ouders zodat nachtvoedingen gemakkelijker gaan) of een kleedje, omdat ze het mooi vonden. De verrassing is groot als je dan vertelt: ‘wist je dat deze babykamer helemaal duurzaam is gemaakt.’ Terwijl als je roept ‘we hebben een duurzame babykamer’, dan krijg je maar 5 tot 10% van de bezoekers.”

Nieuwsgierig? Kijk op PoppytoPumpkin.nl