Opstoppingen, luchtvervuiling en parkeerproblemen; allemaal op te lossen door steden autovrij te maken. In veel Europese steden is deze transitie in volle gang. Parkeerplaatsen maken plaats voor groene zones. Supersnelle fietspaden vervangen autowegen en slim openbaar vervoer brengt je overal waar je heen wilt.

We zetten een paar inspirerende voorbeelden voor je op een rij.

Madrid – Spanje

Madrid werkt al sinds 2005 langzaam alle auto’s de stad uit. Ze begonnen met het ontwikkelen van uitgebreide voetgangersgebieden en sinds november kun je met de auto het centrum niet meer in. Alleen als je er woont. Dan wel. Alle andere mensen gaan met het openbaar vervoer of met de taxi de stad in of naar hun werk.

Pakketjes, post en de bevoorrading van winkels gebeurt met elektrische vrachtwagens. Vanaf 2020 zullen ze de voetgangersgebieden nog verder uitbreiden.

Oslo – Noorwegen

Oslo wil vanaf 2019 autovrij worden. Met efficiënt openbaar vervoer en een goed netwerk van fietspaden kunnen alle mensen van A naar B kunnen. Autowegen worden vervangen door fietspaden en parkeerplaatsen worden groene zones.

Hamburg – Duitsland

Hamburg heeft als doel om lopen of fietsen, aantrekkelijker te maken dan om de auto te pakken. Verschillende gebieden in de stad zijn nu al autovrij. In 2035 zal 40% van het oppervlakte bestaan uit groene zones, waaronder parken, openbare sportplekken en speeltuinen. Ook Stuttgart en Düsseldorf maken plannen om auto’s te weren en in Berlijn werken ze aan een supersnel fietspad.

Kopenhagen – Denemarken

Al in de jaren zestig voerde Kopenhagen autovrije zones aan. De inwoners zijn daarom gewend om lopend, met de fiets of het openbaar vervoer naar hun werk te gaan. De helft van de mensen doet dat nu en dat is goed te doen, want de stad heeft een heel goed netwerk van supersnelle fietspaden. In Kopenhagen hebben de mensen de minste auto’s in Europa.

Brussel en Parijs

Brussel heeft het grootste autovrije oppervlakte van Europa en dit netwerk wordt alleen maar verder uitgebreid.
Ook in Parijs proberen ze de auto’s de stad uit te krijgen. Mensen met een auto van voor 1997 mogen op weekdagen niet in de stad rijden. In 2020 willen ze de fietspaden verbreden en op sommige straten mogen alleen elektrische auto’s rijden.

Ook in andere Europese steden, zoals Amsterdam en Londen zijn oude Diesels verboden. In Londen is er een belasting als je met je jongere diesel de stad in wilt en in Amsterdam zijn de parkeertarieven zo hoog dat mensen de auto wel laten staan.

Met al deze voorbeelden en plannen is er een ding wel duidelijk; het bannen van auto’s uit steden vergroot de leefbaarheid, zorgt voor minder CO2 uitstoot en verbetert de kwaliteit van de lucht.

Denk je dat dit ook in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht zou kunnen?