Het is een goede traditie om het nieuwe jaar met een paar goede voornemens te beginnen. Vaak resulteert dat in zaken als: meer sporten, minder drinken, stoppen met roken en gezonder eten. Of, als je het iets specifieker wilt aanpakken: meedoen aan veganuary, een jaar lang geen nieuwe spullen meer kopen of een begin maken met een zero waste lifestyle. Allemaal fantastische manieren om het nieuwe jaar in te luiden natuurlijk, maar hoe zorg je ervoor dat je het ook vol houdt? Want 80% haakt na een paar weken alweer af…

Maak het concreet

Om te beginnen is het handig om een haalbaar en vooral ook concreet voornemen te formuleren. Dus in plaats van ‘meer sporten’ zou je kunnen zeggen ‘minimaal twee keer per week sporten’. Of nog concreter: ‘elke dinsdag en donderdag sport ik’. En in plaats van ‘minder drinken’ zou je kunnen zeggen ‘maximaal 4 glazen per week’. Op die manier kan je ook goed meten of het je lukt.

Houd het realistisch

De grote valkuil van een goed voornemen en dus een nieuw begin, is dat we extreem ambitieus worden. We willen niet gewoon ‘meer sporten’, we willen elke dag minimaal een uur sporten of zelfs meer. Denk dus iets langer na bij het formuleren van je goede voornemens en houdt het realistisch. Past het bijvoorbeeld wel in je drukke dagschema, waarbij ook al tijd is ingeruimd voor werk, familie en vrienden? Uiteindelijk moet je natuurlijk energie krijgen van je goede voornemens en er niet gefrustreerd van raken.

Begin elke dag opnieuw

Daarbij is het natuurlijk van belang om niet ontmoedigd te raken als je het een keer verprutst. Stel dat je in week drie al ‘vergeten’ bent om te sporten, dan begin je in week vier gewoon weer opnieuw. Want waarom zou je de handdoek in de ring gooien en wachten tot 1 januari 2020 om het nog een keer te proberen? Elke dag is een nieuw begin, dat is het mooie.

Houd een vast ritme aan

Probeer je goede voornemen onderdeel te laten zijn van je dagelijkse routine. Net zoals je elke dag op een vast tijdstip opstaat om naar je werk te gaan, kan je een vast tijdstip inruimen om bijvoorbeeld meer te bewegen. Zo kan je je voornemen om elke dag na de lunch even een wandelingetje te maken of voor de lunch even een rondje hardlopen in te plannen. Als het dagelijkse routine wordt, is het makkelijker vol te houden. Een nieuwe gewoonte aanleren, is overigens niet makkelijk: uit onderzoek blijkt dat het 18 tot 254 kan dagen duren. Dat is een behoorlijke marge.

Doe het samen

Samen aan een goed voornemen beginnen, is makkelijker dan het in je eentje doen. Je kan elkaar namelijk stimuleren om het vol te houden en elkaar peptalks geven als het even wat minder dreigt te gaan. Je houdt elkaar dus bij de les, zogezegd. En het is natuurlijk gezelliger om samen te sporten of tips uit te wisselen voor gezonde gerechten.

Meer naar buiten

Wij, van hetkanWEL, hebben daarom besloten om gezamenlijk een goed voornemen voor 2019 te formuleren. En dat doel is: meer naar buiten gaan om zuurstof te happen, de natuur in te gaan en zo op te laden en meer energie op te doen. Of, om het specifieker te formuleren: om elke dag minimaal een half uur in de buitenlucht te bivakkeren. Dat kan door te wandelen, hard te lopen, te fietsen, te skaten, de hond uit te laten, te tuinieren of (later dit jaar) buiten in de zon te zitten. Een vast tijdstip (na de lunch bijvoorbeeld) kan ons goed helpen om dit vol te houden, maar ook data kunnen helpen. Een stappenteller bijvoorbeeld, die ons vertelt dat we al een half uur hebben gewandeld of juist nog even naar buiten moeten voor het slapen gaan. Ook een creatief doel kan helpen om naar buiten te gaan: foto’s maken van je buurt bijvoorbeeld om zo nieuwe details te ontdekken op de plekken die je al heel goed dacht te kennen. Of een duurzaam doel natuurlijk: zwerfafval opruimen tijdens je rondje rennen bijvoorbeeld, oftewel plogging.

Heb jij nog tips voor ons om meer naar buiten te gaan? Laat het ons vooral weten door een reactie achter te laten. Ook horen we graag wat jouw goede voornemens zijn voor 2019. Een heel gelukkig en gezond nieuw jaar alvast!