Hoe vaker je uit eten gaat, iets lekkers afhaalt, of een kant-en-klaar maaltijd in de supermarkt in je mandje legt, hoe minder gebalanceerd je voeding is. Wil je voedzaam en gezond eten, dan is elke dag zelf koken – met verse, onbewerkte ingrediënten – de oplossing. Met deze tips is dat een koud kunstje en hoef je ook nooit meer op dieet.

De voordelen van zelf koken

Sommige mensen zijn geboren als keukenprins(es), maar voor velen van ons is dagelijks koken een behoorlijke opgave. Lunch haal je snel even in de kantine, of bij de supermarkt om de hoek. Als je thuiskomt van een dag werken, heb je misschien zo’n honger, dat je geen zin hebt om nog een uur in de keuken te staan. Of je hebt simpelweg te weinig tijd. Toch heeft zelf koken veel voordelen; het is gezond, voedzaam en goedkoper. Maaltijdboxen spelen daar massaal op in, maar je kunt het ook voor jezelf goed organiseren.

Anders koken is anders boodschappen doen

Hoe vaak ga jij naar de supermarkt? Meerdere keren, of een keer per week? Het is aan te raden om niet op het laatste moment te beslissen wat je ’s avonds gaat eten. Maak op een vaste dag een planning voor de hele week en doe dan in een keer alle boodschappen. Dat scheelt veel tijd en geld. Ga bij voorkeur naar kleine winkels, of naar de markt, want dan kun je veel verpakkingen vermijden.

In het begin is het best wennen, maar je krijgt er vanzelf handigheid in. En als je vaak spontaan met een vriend(in) afspreekt, kun je daar rekening mee houden. Dan plan je gewoon voor vijf dagen in de week, in plaats van zeven.

Begin simpel en ontwikkel een routine

Als je niet gewend bent om elke avond een driegangenmenu te koken, start daar dan ook niet meteen mee. Begin gewoon heel simpel, met goede ingrediënten en weinig poespas. Houd het vol, want als je routine hebt, kun je jezelf uitdagen om iets nieuws te proberen.

Kookboeken, TV-programma’s en Instagram

Veel kookboeken, –programma’s en Instagram accounts zijn een feest om naar te kijken, maar soms lastig in de praktijk te brengen. Al lijkt het zo simpel. Websites met eenvoudige en praktische recepten werken vaak beter. Vooral als je een routine wilt opbouwen. Het aanbod is zo groot dat je echt wel een site vindt, die bij je past.

Gebruik je vriezer

Maak je hele lange dagen, of heb je onregelmatige werktijden, dan kan het zinvol zijn om op een dag meerdere maaltijden te koken en in te vriezen. Zo kun je vooruit werken en hoef je ’s ochtends alleen maar een pakketje uit de vriezer te halen. Denk bijvoorbeeld aan soep, curry’s, of andere gerechten die je gemakkelijk kunt opwarmen. Even in de oven en klaar ben je. Je kunt ook je restjes gebruiken om iets nieuws mee te maken, of om te combineren met je lunch voor de volgende dag.

Mindful koken

Als je begint met koken, doe het dan met aandacht. Vergeet je favoriete Netflix serie op je Ipad, of de klant die je nog even wilde bellen. Sta stil bij wat je gaat eten, hoe je smaken met elkaar kunt combineren en wat een bijzondere groenten, of andere ingrediënten er toch zijn. Probeer koken te zien als een rustmoment in je dag, een soort meditatie waar je door met je handen iets te maken je zinnen verzet. Als je goed hebt ingekocht, is dat echt mogelijk.

Je zult zien dat als je een routine ontwikkelt, koken steeds leuker wordt. Je lichaam en je portemonnee zullen je dankbaar zijn en bijkomend voordeel van al die goede voedingsstoffen is; je hoeft nooit meer op dieet.

Heb jij nog tips? Deel ze dan alsjeblieft met ons!