Op dit moment is waterstof nog niet echt een concurrent voor bijvoorbeeld de electrische auto. Maar dat er toekomst in zit, is duidelijk. Zo kreeg Delfzijl begin vorig jaar een waterstof-tankstation. Kondigde de provincies Groningen en Drenthe aan dat er aan het einde van dit jaar 22 waterstof-electrische bussen zullen rijden. En meldde Hyundai dat het bedrijf vanaf 2030 jaarlijks 500.000 waterstof-electrische auto’s wil produceren.

Nieuw onderzoekscentrum Hydrohub

Op de valreep van het nieuwe jaar werd ook de komst van de Hydrohub aangekondigd. Dit is een nieuw onderzoekscentrum in Groningen, dat de ambitie heeft om nog voor 2030 op grote schaal, tegen een concurrerende prijs én CO2-vrij, waterstof te willen produceren voor industrieel gebruik. Het centrum is een initiatief van het Institute for Sustainable Process Technology (ISPT) en wordt gefinancierd door het bedrijfsleven, de Topsector Energie en de Provincie Groningen.

Duurzame waterstof

Op dit moment produceert Nederland 800.000 ton waterstof per jaar. Dat gebeurt door aardgas bij hoge temperaturen om te zetten in waterstof. Daarbij komt jaarlijks meer dan 7 miljoen ton CO2-uitstoot vrij. Door over te gaan op elektrische productie van waterstof slaan we twee vliegen in één klap: het aardgasgebruik gaat naar beneden en de CO2-uitstoot vermindert drastisch. Om dat te kunnen doen, zijn er elektrolyse-installaties nodig, die met behulp van duurzaam opgewekte stroom waterstof kunnen produceren. Uit onderzoek van de Hydrohub moet blijken hoe de installaties zich gedragen als er bijvoorbeeld opgeschaald wordt.

Grotere installaties

De huidige beschikbare elektrolyse-installaties zijn veel te klein om schaalvergroting te kunnen realiseren. Die schaalvergroting is hard nodig voor de energietransitie waar we momenteel voor staan. Om volledig te kunnen overschakelen op duurzame waterstof zijn er dus nieuwe installaties nodig met een vermogen van verschillende gigawatts. Ter vergelijking: de huidige installaties hebben een vermogen van enige magawatts. De nieuwe installaties moeten bovendien goedkoper in de aanschaf zijn, slimmer in ontwerp en onderhoudsarm.

Internationale belangstelling

Het onderzoek in de Hydrohub moet leiden tot een standaard voor het ontwerpen van grootschalige elektrolyseprocessen. Er is dan ook internationale belangstelling voor dit project. Verder gaat het ISPT onderzoek doen naar de rol van waterstof in de energieketens van de toekomst.

Wat denk jij: is waterstof inderdaad essentieel voor de overgang naar duurzame energie?